Harian Metro

Dua jam terkandas

Pengunjung Bukit Bendera terperangk­ap dalam kereta api akibat masalah teknikal

-

berkenaan sebelum menunggu bantuan daripada bomba.

“Ketika terkandas di dalam gerabak kereta api, bekalan elektrik masih terpasang namun ia tidak dapat bergerak lebih 30 minit sebelum kami diarah keluar.

“Susulan itu, kami terpaksa menunggu bantuan daripada bomba hampir 30 minit sebelum diarahkan turun menggunaka­n anak tangga sejauh 1.3 kilometer (km) ke kawasan bawah bukit,” katanya dari Johor Bahru, Johor.

Fadilah berkata, ketika menuruni anak tangga dalam keadaan gelap, mereka dibantu anggota bomba di sepanjang jalan yang menyediaka­n minuman kepada mangsa.

Katanya, sebaik tiba di bawah, semua mangsa yang terjejas di kawasan middle station diarah berkumpul bagi tujuan mengesan mereka yang mungkin hilang sebelum dibenarkan pulang jam 12 tengah malam.

Katanya, ia adalah pengalaman percutian tidak akan dapat dilupakan keluargany­a.

Sementara itu, Pengarah Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) negeri, Saadon Mokhtar berkata, pihaknya menerima panggilan kecemasan jam 8.26 malam yang memaklumka­n pengunjung terkandas di Bukit Bendera. Katanya, sejumlah 966 pengunjung dilaporkan terkandas dengan 793 di kawasan puncak bukit manakala 173 lagi di kawasan middle station, tempat kereta api mengalami masalah.

Menurutnya, usaha membaik pulih kerosakan kereta api gagal disiapkan menyebabka­n pihak pengurusan dan pihak berkuasa mengambil keputusan membawa semua yang terkandas menggunaka­n pacuan empat roda melalui Taman Botani termasuk mereka yang menggunaka­n anak tangga untuk turun.

“Sebaik tiba di taman itu, mereka yang terkandas dibawa menaiki bas ke Lower Station dan diberi bantuan kecemasan jika mengalami masalah kesihatan,” katanya.

Beliau berkata, proses itu mengambil masa lebih dua jam dengan semua mangsa berjaya dibawa turun jam 12 tengah malam kelmarin dan operasi tamat jam 1.03 pagi semalam.

Sejumlah

966 pengunjung dilaporkan terkandas

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia