Harian Metro

Empat kampung terjejas bekalan air

-

Kangar: Kira-kira 120 keluarga di empat kampung di Kuala Perlis di sini, terjejas berikutan masalah tekanan air rendah dihadapi sejak tiga tahun lalu.

Tinjauan mendapati kawasan yang terjejas teruk adalah Kampung Seberang Tok Pi, Kampung Bahagia, Kampung Tanah Baru dan Kampung Tok Po sehingga memaksa penduduk menggunaka­n air muara.

Che Wa Othman, 70, berkata, dia menadah air paip semalaman untuk kegunaan harian berikutan tekanan air sangat rendah di rumahnya.

“Jika tidak ramai yang gunakan air pada sesuatu masa, dapatlah saya tadah air semalaman,” katanya di kediamanny­a di Kampung Seberang Tok Pi.

Waini@Wahini Junus, 51, berkata, dia berjaga dan menunggu sehingga jam 3 pagi untuk membasuh pakaian selain menadah air bagi kegunaan harian.

“Hanya waktu itu air keluar, itu pun pada tahap sederhana laju. Justeru, berjaga sehingga jam 3 pagi adalah rutin kami,” katanya.

Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Kuala Perlis Nor Azam Karap berkata, pihaknya menerima aduan berhubung masalah berkenaan dan menyuaraka­nnya kepada pihak berkaitan.

“Alasan pihak berkenaan saban tahun adalah saluran paip bocor di kawasan tertentu selain kekurangan peruntukan.

“Masalah ini terlalu teruk, malah aduan terbaru daripada penduduk Kampung Bahagia yang terputus bekalan air empat hari mengakibat­kan mereka perlu membeli air,” katanya.

Sementara itu, Pengerusi Jawatankua­sa Kemudahan dan Prasarana Awam, Pengangkut­an,

Belia dan Sukan dan Badan Bukan Kerajaan Negeri, Hamizan Hassan ketika dihubungi di sini, semalam, berkata, kelewatan proses tender bagi projek Penguranga­n Air Tidak Berhasil (NRW) sejak tahun lalu memberi kesan terhadap proses membaiki saluran paip air di kawasan berkenaan.

 ??  ?? KENDERAAN
KENDERAAN
 ??  ?? PENDUDUK Kampung Bahagia menunjukka­n baldi kosong akibat masalah bekalan air.
PENDUDUK Kampung Bahagia menunjukka­n baldi kosong akibat masalah bekalan air.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia