Harian Metro

Penganggur tak mengaku tumbuk mata isteri

Kira-kira 20 bom lama peninggala­n Perang Dunia Kedua ditemui tertanam

- Oleh Muhammad Apendy Issahak apendy@nstp.com.my

Puluhan bom lama dipercayai tinggalan Perang Dunia Kedua ditemui di kawasan Pelabuhan Darat Terminal Kargo Ipoh di Jalan St John, semalam.

Difahamkan, bom berkenaan ditemui pekerja syarikat penyelengg­araan yang

Kuala Lumpur: Setahun lalu, lelaki ini berdepan pengalaman ngeri apabila terbabit dalam kemalangan di Krabi, Thailand sehingga tidak dibenarkan meninggalk­an negara berkenaan.

Selepas setahun peristiwa itu berlaku, Abd Wahab Yahaya, 58, bersyukur selepas dia dibebaskan dan semuanya selesai dengan baik mengikut lunas undang-undang.

Menceritak­an pengalaman ditempuhny­a, Abd Wahab berkata, dia bersyukur mendapat bantuan rakyat Malaysia dan pelbagai pihak serta perbicaraa­n kes kemalangan itu selesai dengan baik.

Beliau kini giat menjalanka­n aktiviti kebajikan dan kemasyarak­atan di sekitar Selangor kerana mahu menyumbang tenaga kepada masyarakat yang kurang berkemampu­an.

“Sebelum ini, Allah SWT beri saya peluang untuk merasai bagaimana saat genting memerlukan bantuan orang ramai.

“Kini giliran saya pula membantu masyarakat yang memerlukan dengan tenaga yang ada. Jika sesiapa memerlukan bantuan, saya akan segerakan hasil dana melakukan kerja mengorek tanah di kawasan berkenaan jam 8.30 pagi.

Penemuan itu kali kedua dengan yang pertama dilaporkan Jumaat lalu membabitka­n lapan bom di kawasan sama.

Tinjauan di lokasi kejadian mendapati polis menjalanka­n siasatan lanjut termasuk Unit Pemusnah Bom (UPB) yang melakukan pemeriksaa­n di lokasi.

Berdasarka­n pengamatan, tidak kurang 20 bom lama yang disalurkan rakan terdekat,” katanya.

Abd Wahab dan isteri, Junaidah Mohd Said, 46, pernah mendapat perhatian rakyat Malaysia apabila terbabit dalam kemalangan di pusat peranginan di Krabi sehingga mengakibat­kan seorang pejalan kaki maut pada 19 Disember tahun lalu.

Akibatnya, beliau yang menaiki motosikal ketika kejadian tidak dibenarkan meninggalk­an negara berkenaan ditemui dan disusun di sepanjang kawasan tanah yang dikorek.

Timbalan Ketua Polis Daerah Ipoh, Superinten­dan Mohamad Nordin Abdullah mengesahka­n penemuan itu.

Pihaknya belum mendapat laporan lengkap mengenai kes itu termasuk jumlah keseluruha­n sehingga perbicaraa­n selesai selain turut mengalami patah tulang rahang, pipi kanan dan hidung selain pendarahan pada mata.

Keluarga mangsa meminta pampasan RM200,000 sehingga ahli keluarga Abd Wahab mendapatka­n bantuan orang ramai.

“Selepas setahun berlalu, saya semakin positif walaupun adakalanya terkenang insiden yang nyaris meragut nyawa saya dan isteri. bom ditemui.

“Polis menjalanka­n siasatan di lokasi kejadian dan maklumat lanjut akan dimaklumka­n,” katanya.

Dalam penemuan Jumaat lalu, Mohamad Nordin berkata, lapan bom lama ditemui pekerja syarikat penyelengg­araan yang melakukan kerja mengorek tanah di kawasan berkenaan

“Alhamdulil­lah, saya diberi kesempatan kedua untuk hidup dan berterima kasih kepada rakyat Malaysia serta kenalan di Krabi termasuk pihak yang membantu saya dari awal hingga selesai.

“Saya menasihatk­an rakyat Malaysia yang mahu ke luar negara supaya mendapatka­n perlindung­an insurans bagi memudahkan urusan perubatan dan tuntutan jika berlaku kemalangan,” katanya. jam 2.45 petang.

Kumpulan pekerja itu menjumpai empat butir bom sebelum selebihnya ditemui UPB yang melakukan pemeriksaa­n di lokasi kejadian.

“Semua lapan bom lama itu dilupuskan di kawasan kuari di Lahat.

“Polis percaya kawasan penemuan bom itu pernah dijadikan tempat penyimpana­n bahan letupan milik tentera Jepun ketika perang dunia,” katanya.

Jumaat lalu, lapan bom lama turut ditemui di kawasan

sama

Kuala Terengganu: Seorang penganggur dihadapkan di Mahkamah Majistret di sini, semalam kerana menumbuk mata kiri isterinya hingga cedera, Ogos lalu.

Tertuduh, Mohd Fadlie Abdul Rahman, 32, mengaku tidak salah terhadap pertuduhan yang dibacakan di hadapan Majistret Abdul Hayyi Salim.

Mengikut pertuduhan, beliau didakwa sengaja menyebabka­n kecederaan dengan menumbuk mata kiri isterinya, Kamarina Mamat, 36.

Perbuatan terbabit didakwa dilakukan di sebuah rumah di Blok Gelama, Kondo

Rakyat Kuala Ibai di sini, jam 5.45 petang, 30 Ogos lalu.

Tertuduh didakwa melakukan kesalahan mengikut Seksyen 323 Kanun Keseksaan yang boleh dihukum mengikut Seksyen 326A akta sama yang memperuntu­kkan hukuman penjara sehingga setahun atau denda yang boleh sampai RM2,000 atau kedua-duanya jika sabit kesalahan.

Bagaimanap­un, sejurus pengakuan tidak bersalah direkodkan, mahkamah menetapkan 8 Februari depan untuk sebutan semula kes dan serahan dokumen bagi lantikan peguam.

 ??  ?? PULUHAN bom lama ditemui tertanam.
PULUHAN bom lama ditemui tertanam.
 ??  ?? ABD Wahab (kiri) bersama kanak-kanak kurang berkemampu­an membeli keperluan persekolah­an.
ABD Wahab (kiri) bersama kanak-kanak kurang berkemampu­an membeli keperluan persekolah­an.
 ??  ?? MOHD Fadlie
didakwa cederakan isteri di Mahkamah Majistret Kuala Terengganu,
semalam.
MOHD Fadlie didakwa cederakan isteri di Mahkamah Majistret Kuala Terengganu, semalam.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia