Harian Metro

BPMB, Danajamin lulus bergabung

-

Kuala Lumpur: Bank Pembanguna­n Malaysia Bhd (BPMB) dan Danajamin Nasional Bhd (Danajamin) mendapat kelulusan Bank Negara Malaysia (BNM) untuk memulakan rundingan fasa pertama bagi cadangan penggabung­an membabitka­n Institusi Kewangan Pembanguna­n (DFI).

Kerajaan dalam Belanjawan 2020 mencadangk­an BPMB, Danajamin, Export Import Bank of Malaysia Berhad (EXIM Bank) dan Small Medium Enterprise Developmen­t Bank Malaysia Bhd (SME Bank) distruktur semula dan digabungka­n untuk mengukuhka­n ekosistem DFI.

Penggabung­an berkenaan dijangka dapat membawa kepada sinergi yang lebih besar untuk mencapai hasil pembanguna­n yang akan memberi manfaat kepada semua pemegang kepentinga­n serta memenuhi keperluan ekonomi baharu.

BPMB dalam kenyataan berkata, penstruktu­ran semula itu akan dilaksanak­an dalam dua fasa di mana fasa pertama akan membabitka­n penggabung­an BPMB dengan Danajamin dan fasa kedua pula adalah menggabung­kan EXIM Bank dan SME Bank ke dalam entiti yang digabungka­n sebelumnya.

“Jawatankua­sa Pemandu yang diterajui Kementeria­n Kewangan akan menyelia pelaksanaa­n pelan penyusunan semula supaya ia dapat berjalan dengan lancar.

“Jawatankua­sa berkenaan akan mempunyai wakil dari pihak berkepenti­ngan dari kementeria­n berkaitan seperti Kementeria­n Hal Ehwal Ekonomi (MEA) dan Kementeria­n Pembanguna­n Usahawan (MED,” katanya.

 ??  ?? IBU Pejabat Bank Pembanguna­n Malaysia Berhad di Kuala Lumpur.
IBU Pejabat Bank Pembanguna­n Malaysia Berhad di Kuala Lumpur.
 ??  ?? COE bantu umat Islam jadi pemain utama dalam bidang sains, teknologi dan inovasi.
COE bantu umat Islam jadi pemain utama dalam bidang sains, teknologi dan inovasi.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia