Harian Metro

Kawal penggunaan elektrik

Kerajaan, ST perkenal Meter Pintar untuk perkasa, bantu pengguna urus penggunaan

- Oleh Suliati Asri suliati@hmetro.com.my

Andai mengetahui jumlah penggunaan elektrik setiap hari, pasti kita dapat mengawal penggunaan. Tapi bagaimana?

Meskipun sudah menutup peralatan yang menggunaka­n tenaga elektrik tinggi seperti pendingin hawa dapat membantu mengurangk­an bil elektrik, jumlah yang harus dibayar setiap bulan tetap sama dan adakala meningkat.

Menurut kajian World Energy Markets Observator­y (WEMO), Malaysia antara negara yang mencatatka­n penggunaan elektrik per kapita tertinggi di rantau ini dengan unjuran penggunaan tenaga yang dijangka meningkat 4.8 peratus menjelang 2030.

Penggunaan elektrik di Turki adalah hampir satu perempat daripada jumlah penggunaan di Malaysia sekali gus menuntut rakyat

Alor Setar: “Biar kami yang pergi ke rumah pesakit.”

Itu antara kemudahan disediakan Jabatan Pengangkut­an Jalan (JPJ) Kedah bagi memudahkan proses menukar hak milik kenderaan tanpa perlu menyusahka­n pesakit ke kaunter pejabat jabatan berkenaan.

Pengarah JPJ Kedah, Ismasuhaim­i Shariff berkata, perkhidmat­an itu bermula sejak 2015 dan ia menunjukka­n keprihatin­an jabatan terhadap mereka yang memerlukan.

Katanya, selain pesakit terlantar, perkhidmat­an itu juga disediakan kepada individu yang dipenjara, dirawat di hospital dan rumah kebajikan.

“Waris pesakit perlu membuat permohonan terlebih dahulu di bahagian pelesenan kenderaan JPJ dengan mengisi borang memohon perkhidmat­an berkenaan.

“Selepas itu, Unit Rekod JPJ akan membuat temujanji dengan pemilik kenderaan yang uzur untuk ke rumah

Malaysia belajar mengawal penggunaan elektrik.

Ramai dalam kalangan kita tidak tahu caranya. Lebih mengejutka­n, mereka tidak mengetahui betapa tingginya jumlah tenaga elektrik yang digunakan untuk peralatan lama.

Meter elektrik konvension­al hanya mampu memberi anggaran penggunaan elektrik bulanan dan tidak memberi ruang untuk mengawal penggunaan.

Justeru, penggunaan meter elektrik canggih untuk mengetahui jumlah elektrik digunakan dalam sehari adalah perlu.

Meter Pintar adalah meter elektrik canggih yang dinantikan dan digunakan di kebanyakan negara termasuk Jepun, United Kingdom, Amerika Syarikat dan Australia.

Seperti telefon pintar yang menggantik­an telefon bimbit biasa, penggunaan Meter Pintar turut melambangk­an era baru dalam kehidupan moden. Justeru, Kerajaan Malaysia dan Suruhanjay­a Tenaga (ST) mengambil langkah mereka atau lokasi dinyatakan. Kami akan membawa mesin pengimbas cap jari biometrik mudah alih.

“Selalunya dua pegawai untuk memperkasa­kan pengguna dengan maklumat mendalam bagi membolehka­n mereka mengurus penggunaan tenaga elektrik melalui Meter Pintar.

Langkah yang akan dilaksanak­an Tenaga Nasional Berhad (TNB) secara tidak langsung menjadikan rakyat Malaysia pengguna yang lebih cekap tenaga. daripada unit terbabit akan ke rumah pesakit dan kami tidak mengambil masa lama untuk membantu mereka,” katanya bagi mengulas kenyataan

Menerusi Meter Pintar, ia membolehka­n pengguna menyimpan rekod penggunaan tenaga dalam bentuk statistik dan carta seterusnya mengetahui pola penggunaan elektrik.

Pengguna boleh melihat semua data yang direkodkan melalui aplikasi telefon mudah alih myTNB (untuk data harian) dan portal web myTNB (untuk data setiap jam).

Usaha itu bagi meningkatk­an ketelusan maklumat di mana pengguna dapat melihat data yang sama di aplikasi mudah alih myTNB seperti dilihat TNB pada sistem mereka.

Meter Pintar ini memudahkan kehidupan dengan menyampaik­an amaran kepada pengguna melalui aplikasi telefon mudah alih myTNB jika berlaku gangguan bekalan elektrik.

Lebih menarik, pengguna boleh memantau waktu penggunaan elektrik puncak melalui Meter Pintar supaya mereka dapat menjalanka­n aktiviti yang memerlukan penggunaan tenaga elektrik tinggi di luar waktu puncak supaya dapat menjimatka­n kos.

Malaysia catat penggunaan elektrik perkapita tertinggi

di rantau ini

 ??  ?? METER Pintar membolehka­n pengguna mengawal penggunaan elektrik setiap hari.
METER Pintar membolehka­n pengguna mengawal penggunaan elektrik setiap hari.
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia