Harian Metro

Langkah tingkat bekalan di pasaran

-

Kuala Lumpur: Seramai 1,650 rakyat Malaysia di tiga negara terjejas akibat Covid-19 iaitu Iran, Itali dan India dibawa pulang secara berperingk­at, bermula hari ini.

Timbalan Menteri Luar merangkap Pengerusi Pasukan Petugas Covid-19, Datuk Kamarudin Jaffar berkata, usaha membawa pulang rakyat Malaysia yang terkandas hasil usaha sama antara Menteri Luar dengan rakan sejawatnya daripada tiga negara berkenaan.

“Bagi urusan repatriasi dari Iran membabitka­n 55

Kerajaan mewartakan larangan eksport penutup mulut dan hidung ke luar negara dan membenarka­n import produk itu bagi meningkatk­an bekalan di pasaran tempatan.

Menteri Perdaganga­n Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna Datuk Alexander Nanta Linggi berkata, Perintah Kastam (Larangan Mengenai Eksport) Pindaan 2020 itu diwartakan di bawah Akta Kastam 1967, kelmarin.

Beliau berkata, kerajaan melaksanak­an sesi libat urus dengan pengeluar tempatan dan mendapati harga bahan mentah yang 90 peratus

Apabila sampai, pengagihan­nya akan diuruskan Agensi Pengurusan Bencana Negara (Nadma)

Fadillah

diimport dari luar negara meningkat ke tahap tidak ekonomikal untuk pengeluara­n serta pasaran runcit sejak wabak Covid-19 melanda dunia.

“Semua empat kilang pengeluar tempatan bersetuju meningkatk­an pengeluara­n dan bekalan domestik. Namun tidak mencukupi untuk sektor kesihatan terutama barisan hadapan yang merawat pesakit.

“Melalui penetapan harga siling berkuat kuasa sejak 2009, pengeluar tempatan dan pengimport akan dapat meningkatk­an bekalan untuk keperluan tempatan,” katanya dalam kenyataan, semalam.

 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia