Harian Metro

Melaka arah tutup 7 malam

-

Melaka: Kerajaan negeri umumkan arahan mengetatka­n lagi arahan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) bermula 7 malam berkuat kuasa semalam.

Ia termasuk mengarahka­n semua premis perniagaan seperti kedai beroperasi 24 jam untuk menutup perniagaan lebih awal bagi membantu mencegah penularan wabak Covid-19.

Timbalan Setiausaha Kerajaan Negeri Datuk Salhah Salleh berkata, arahan itu akan berkuat kuasa bermula hari ini sehingga tamat tempoh pelaksanaa­n PKP.

Beliau dalam satu kenyataan berkata, kerajaan negeri memutuskan sepanjang tempoh kawalan itu, semua premis kedai makan termasuk yang menyediaka­n khidmat pandu lalu supaya menamatkan perniagaan masing-masing bermula 7 malam sehingga 7 pagi.

“Arahan ini turut berkuat kuasa kepada kedai runcit serta kedai serbaneka yang menjalanka­n perniagaan 24 jam untuk menutup premis mereka pada tempoh berkenaan.

“Bagi kedai serbaneka di stesen minyak, ia perlu ditutup pada 8 malam sebelum dibenarkan dibuka semula pada 6 pagi.

“Bagaimanap­un, hanya perkhidmat­an isian minyak dibenarkan beroperasi mengikut kelulusan lesen premis sedia ada,” katanya.

Selain itu, Salhah berkata, pasar awam juga diarahkan tutup pada 2 petang sebelum dibenarkan dibuka semula 6 pagi.

“Bagi peniaga di pasar awam, mereka perlu mematuhi garis panduan kesihatan dan keselamata­n seperti saranan Kementeria­n Kesihatan Malaysia (KKM) dari segi bilangan pengunjung dan jarak operasi.

“Semua pasar raya di Melaka juga harus ditutup bermula 7 malam manakala gerai penjaja termasuk pengendali makanan bergerak (food truck) yang diberi lesen perniagaan perlu menutup perniagaan seawal 6 petang sehingga 7 pagi dengan mematuhi garis panduan kesihatan dan keselamata­n oleh pihak kementeria­n,” katanya.

Beliau berkata, semua arahan itu akan dipantau pihak berkuasa tempatan (PBT) di kawasan masing-masing dan tindakan penguatkua­saan yang sewajarnya akan diambil bagi memastikan peniaga terbabit mematuhi arahan itu.

Salhah Salleh

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia