Harian Metro

Serah derma Covid-19

Federer, isteri dan McGregor bantu keluarga terjejas, staf hospital

-

Roger Federer dan isterinya, Mirka mendermaka­n 1 juta Swiss francs (RM4.5 juta) kepada beberapa keluarga yang memerlukan di Switzerlan­d dan menyeru orang ramai untuk sama-sama membantu.

Berikutan pandemik Covid-19, Switzerlan­d turut menggantun­g semua acara umum dan peribadi serta menutup semua perniagaan bukan keperluan penting sehingga sekurang-kurangnya pada 19 April depan.

“Ini adalah tempoh mencabar buat semua orang dan tiada yang akan ketinggala­n di belakang. Sumbangan kami hanyalah sebagai permulaan,” kata bintang berusia 38 tahun itu di Instagram miliknya.

“Kami harap pihak lain juga akan menyertai kami untuk membantu lebih ramai keluarga yang memerlukan. Bersama-sama kita mampu mengatasi krisis ini dan semoga kita semua kekal sihat,” katanya.

Juara Grand Slam sebanyak 20 kali itu antara bintang sukan yang mendermaka­n sejumlah wang untuk membantu mereka yang terjejas ekoran virus itu.

Sementara itu, bintang UFC, Conor McGregor turut membelanja­kan 1 juta euro (RM4.8 juta) untuk peralatan keselamata­n bagi kakitangan hospital yang merawat pesakit berdepan Covid-19 di Ireland.

McGregor mengirimka­n pesanan kepada Menteri Kewangan Republik Ireland, Paschal Donohoe dan mendedahka­n kandungan pesanan itu di laman Twitter miliknya.

Donohoe menulis kepada McGregor supaya memaklumka­n kepada 7.9 juta pengikut Twitter miliknya untuk mengamalka­n penjarakan sosial.

“Hari ini saya mengeluark­an perbelanja­an sebanyak 1 juta euro (RM4.8 juta) bagi pembelian alatan keselamata­n peribadi untuk membantu pihak hospital yang terbabit di daerah Leinster.

“Salah satu daripada daerah yang terjejas, buat masa ini,” kata McGregor.

“Antara hospital yang terbabit ialah di St James’s, Mater, Tallaght, Beaumont, Vincent’s. Jika kita tidak mempunyai lelaki dan wanita berani seperti mereka, sukar untuk saya gambarkan.

“Semoga Tuhan melindungi mereka dan keselamata­n mereka dapat terus dipelihara,” katanya.

 ??  ?? FEDERER bersama isterinya, Mirka menderma kepada keluarga memerlukan di Switzerlan­d. - Agensi
FEDERER bersama isterinya, Mirka menderma kepada keluarga memerlukan di Switzerlan­d. - Agensi
 ??  ?? McGREGOR turut serah sumbangan untuk peralatan keselamata­n kakitangan hospital di Ireland.
McGREGOR turut serah sumbangan untuk peralatan keselamata­n kakitangan hospital di Ireland.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia