Harian Metro

Kasi ‘cuci’

Beberapa negeri ambil inisiatif laksana operasi nyah cemar

- Oleh Ruwaida Md Zain, Zuhainy Zulkiffli dan Hazira Ahmad Zaidi am@hmetro.com.my

Walau operasi nyah cemar besar-besaran bermula hari ini, ada pihak berkuasa tempatan dan kerajaan negeri yang mengambil inisiatif melakukan prosedur itu lebih awal.

Semalam, beberapa lokasi tumpuan, beberapa negeri dibersihka­n antaranya di Selangor yang membabitka­n proses nyah cemar di Ibu Pejabat Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) negeri di Shah Alam selain kawasan merah di Gombak.

Ketua Pasukan Khas Bahan Kimia Berbahaya (Hazmat) JBPM Selangor Mohamad Nazri Ar Azmi berkata, pasukannya membersihk­an stesen bas, pasar raya, kedai, dewan serbaguna dan lain-lain lokasi umum yang jadi tumpuan masyarakat.

Di Pulau Pinang, Pasukan Bomba Sukarela (PBS) Mount Erskine sudah memulakan pembasmian kuman itu sejak enam hari lalu secara sukarela.

Pengerusin­ya, Ngoh Chin Wah berkata, mereka membersihk­an kawasan awam dan jalan raya di sekitar Timur

Laut di Georgetown dengan cecair pembasmi virus itu adalah bancuhan sendiri menggunaka­n formula dari China.

“Setiap hari sebanyak 5,400 liter air yang dicampur dengan alkohol dan beberapa bahan lain digunakan membuat cecair nyah cemar. Kosnya hampir RM1,000 yang didermakan orang ramai,” katanya.

Sementara itu, Majlis Perbandara­n Kota Bharu-Bandaraya

Islam (MPKB-BRI) melakukan proses semburan nyah cemar setiap dua hari sekali di sembilan pasar di Kota Bharu setiap kali tamat operasi perniagaan.

Langkah itu diambil sejak awal Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) diperkenal­kan bagi melindungi orang ramai.

Antara pasar awam itu termasuk Pasar Besar Siti Khadijah, Berek 12 dan Wakaf Che Yeh.

 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia