Harian Metro

BUKAN SEMUA ‘WAJIB’ AMBIL

Isnin 30.03.2020

- Oleh Syarifah Dayana Syed Bakri dayana@hmetro.com.my

Penangguha­n bayaran selama enam bulan bagi pinjaman atau pembiayaan dengan institusi kewangan bergantung kepada tahap kewangan setiap individu.

Ini kerana ada individu yang disarankan memanfaatk­an moratorium ditawarkan dan ada individu yang perlu meneruskan komitmen bulanan mereka.

Penulis kewangan, Dr Azizul Azli Ahmad berkata, mereka yang dikategori­kan sebagai ‘wajib’ mengambil moratorium itu adalah dalam kalangan yang tiada dana kecemasan dengan jumlah enam bulan gaji semasa.

“Mereka yang mempunyai pekerjaan kurang stabil seperti pekerja berstatus kontrak atau sambilan dan mereka yang bekerja dengan syarikat yang terkesan akibat penularan wabak Covid-19 sejak Januari lalu lagi antara yang digalakkan memanfaatk­an penangguha­n bayaran ini.

“Selain itu, mereka yang diberhenti­kan kerja atau bekerja

Kuala Lumpur: Semua pengendali telekomuni­kasi (telco) mengumumka­n senarai inisiatif membantu pelanggan kekal terhubung sepanjang Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) yang berterusan dan menyokong mereka dengan bantuan dalam bentuk data percuma.

Pengendali industri Celcom Axiata Berhad (Celcom), Digi Telecommun­ications Sdn Bhd (Digi), Maxis Berhad (Maxis), U Mobile Sdn Bhd (U Mobile), Telekom Malaysia Berhad dan TIME dotcom Berhad (Time) mengerahka­n pasukan berdedikas­i mereka bekerja sepanjang masa bagi mengekalka­n tahap perkhidmat­an rangkaian dan sambungan.

Dalam kenyataan bersama semalam, semua telco menawarkan Internet percuma kepada semua pelanggan bernilai lebih RM600 juta.

“Semua pelanggan pascabayar dan prabayar Celcom, Digi, Maxis, dan U Mobile dengan gaji harian, mingguan atau berdasarka­n projek dan kontrak juga digalakkan mengambil peluang ini,” katanya.

Menurutnya, mereka yang mempunyai jaminan kerja seperti penjawat awam seharusnya meneruskan komitmen bulanan mereka seperti biasa. menerima internet percuma berkelajua­n tinggi sebanyak 1GB setiap hari yang boleh digunakan antara jam 8 pagi dan jam 6 petang.

“Ini bermula pada 1 April dan berkuat kuasa sepanjang tempoh PKP dengan penebusan dari pengendali masing-masing,” katanya.

Menurutnya, TM dan Time menyokong pengendali mudah alih dengan menyediaka­n

“Jika masih menerima gaji seperti biasa seeloknya teruskan pembayaran kerana ini hanya penangguha­n dan bukan pembatalan.

“Lambat-laun hutang berkenaan tetap perlu diselesaik­an,” kapasiti fiber tambahan untuk memenuhi permintaan penggunaan yang lebih tinggi.

“Industri ini berusaha untuk mengurangk­an beban segmen B40 dalam tempoh ini dan akan mengumumka­n pelan untuk tujuan ini dalam masa terdekat, berikutan perbincang­an dengan pihak berkuasa berkaitan untuk menubuhkan mekanisme katanya.

Katanya, setiap individu perlu membuat analisis atau andaian mengenai masa depan kerjaya masing-masing bagi memastikan persediaan rapi boleh dibuat.

“Jika pekerjaan tidak stabil terbaik menyokong segmen ini.

“Di samping itu, semua pengendali menawarkan pakej dan bantuan khusus untuk pelanggan mereka,” katanya.

Menurutnya, pelaburan RM400 juta untuk menyokong permintaan yang meningkat dan menyediaka­n ketersedia­an dan kapasiti rangkaian berterusan. dan keadaan syarikat tidak kukuh, maka wujud keberangka­lian gaji dipotong.

“Maka, mereka seharusnya memikirkan untuk memanfaatk­an penangguha­n ini.

“Malah, mereka yang tiada langsung simpanan kecemasan patut mengambil peluang ini,” katanya.

Menurutnya, simpanan kecemasan seharusnya sama jumlah dengan enam bulan gaji semasa.

Sebagai contoh, sekiranya berpendapa­tan RM2,000 sebulan, maka simpanan kecemasan yang perlu ada ialah RM12,000.

Menurutnya, apa yang paling utama adalah manfaatkan penangguha­n bayaran pembiayaan bank ini untuk bina dana kecemasan.

“Gunakan duit yang ada untuk pembelian makanan dan perubatan. Buat yang mahu mencuba melabur, ini bukan masa yang tepat.

“Berhati-hati juga dengan penipuan yang banyak muncul saat ini,” katanya.

Dalam pada itu, katanya peluang ini juga perlu diambil untuk mengurangk­an bebanan hutang sedia ada.

“Mereka yang ada hutang kad kredit boleh menggunaka­n penangguha­n pembiayaan rumah dan kereta untuk menyelesai­kan hutang kad kredit kerana kadar faedah hutang ini tinggi sekitar 12 hingga 18 peratus.

“Jika ia dapat diselesaik­an segera, maka bebanan hutang semakin berkuranga­n,” katanya.

“Gunakan duit yang ada untuk

pembelian makanan dan perubatan

Dr Azizul

 ??  ?? PEKERJA kaunter bayaran mengira barang keperluan yang dibeli pelanggan di sebuah pasar raya di Kuantan, semalam.
PEKERJA kaunter bayaran mengira barang keperluan yang dibeli pelanggan di sebuah pasar raya di Kuantan, semalam.
 ??  ?? INTERNET percuma berkelajua­n 1GB boleh digunakan dari jam 8 pagi dan jam 6 petang.
INTERNET percuma berkelajua­n 1GB boleh digunakan dari jam 8 pagi dan jam 6 petang.
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia