Harian Metro

Garapan melodi moden, etnik kreatif

-

LAGU: Canggung

PENYANYI: Wany Hasrita

KOMPOSER: Hael Husaini & Ezra Kong LIRIK: Hael Husaini & Ezra Kong

TERBITAN & EDARAN: FMC Music Sdn Bhd

Satu lagi karya yang baru dilancarka­n adalah, Canggung nyanyian Wany Hasrita, hasil ciptaan Hael Husaini dan Ezra Kong.

Dari segi muzik, Canggung adalah satu karya etnik kreatif yang unik apabila ada sedikit sentuhan melodi moden yang digarap dengan baik sekali.

Vokal nyanyian

Wany dalam lagu ini juga menyerlahk­an lagi kemampuann­ya dalam melantunka­n lagu berentak etnik kreatif sebegini.

Tak dinafikan Wany mampu menjadi penerus dan juga pelapis kepada barisan penyanyi etnik kreatif dan Irama Malaysia suatu hari nanti.

Ada juga beberapa babak dalam lagu ini yang mengimbau kepada lagu etnik kreatif nyanyian

Datuk Seri Siti Nurhaliza satu ketika dahulu.

Dari segi jalan cerita Canggung, ia berkisar pada bersifat terbuka berdasarka­n interpreta­si berbeza setiap pendengar.

Bagi penulis, ia mengisahka­n mengenai perjanjian hati antara karakter seorang wanita dengan lelaki dan menggunaka­n langit dan bumi sebagai perlambang­an.

Dalam kata lain, lagu ini menjadi seperti luahan karakter wanita itu kepada pasanganny­a, supaya tidak mengingkar­i janji cinta mereka dan pada masa sama, meluahkan rasa rindu.

Namun, ia mungkin berbeza bagi pendengar yang melihat dari sudut lain lagu ini.

Satu lagi hal yang menarik mengenai Canggung adalah, video muziknya yang benarbenar mengetenga­hkan kemampuan Wany dari sisi lain.

Wany nampaknya tidak ‘canggung’ untuk menari dalam beberapa babak video muzik ini. Lebih menarik, ada elemen Timur Tengah yang dimuatkan.

Di YouTube, video muzik Canggung sudah dilancarka­n sejak 27 Mac lalu dan sehingga kini sudah ditonton lebih 268,000 tontonan.

 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia