Harian Metro

Kontrak pemain ‘longgar’

Pasukan, kelab tidak boleh potong gaji pemain ekoran tiada klausa Force Majeure

-

Force persetujua­n pemain.

Jelasnya, disebabkan itu FAM dan Liga Bolasepak Malaysia (MFL) meminta pasukan dan pemain berbincang bagi menyelesai­kan isu ini secara bersama.

“Saya tengok memang ada klause Force

Majeure kiranya kalau ada peperangan atau sebagainya, kelab boleh tidak membayar gaji dan sebagainya.

“Tapi dekat FAM punya kontrak, klausa itu tiada. Sebab itu FAM bagi nasihat kepada persatuan berbincang dengan pemain sebab tahu mereka (pasukan Liga-M) tiada sumber kuasa untuk berhenti daripada membayar gaji pemain,” katanya ketika dihubungi Arena Metro, semalam.

Sebelum ini, FAM dan MFL meminta pasukan dan pemain mencari jalan terbaik mengatasi masalah kewangan pasukan yang tidak mampu membayar gaji pemain susulan penundaan liga ekoran wabak Covid-19.

Penguatkua­saan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) di negara ini menjejaska­n kerancakan Liga M yang ditangguh sehingga 14 April secara tak langsung memberi kesan kepada kewangan pasukan apabila tidak mampu menjana pendapatan melalui jualan tiket.

“Memang ada dalam mana-mana kontrak asas dari segi kontrak pembekalan, kontrak pengangkut­an dan lain-lain. Mesti ada klausa Force Majeure untuk perkara berkaitan.

“Bila berlaku (bencana atau penularan wabak) perkara di luar kuasa, maknanya nak main bola pun tak boleh, jadi klausa ini digunakan. Contohnya gaji RM10,000, tapi bila ada berlaku bencana, klausa ini boleh digunakan untuk pasukan membayar lewat sehingga masalah berakhir atau lain-lain,” kata Zhafri.

Tambahnya, FAM boleh menambah klausa Force Majeure untuk kontrak baharu supaya apabila masalah sama berlaku termasuk masalah persatuan pun tiada duit dan tak ada sumber serta sebagainya.

 ??  ?? ZHAFRI
ZHAFRI

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia