Harian Metro

TEROKA PASARAN DIGITAL

Usahawan disaran tukar kepada model perniagaan dalam talian seiring persekitar­an semasa Rabu 27.05.2020

- Oleh Sri Ayu Kartika Amri kartika@hmetro.com.my

Pandemik Covid-19 perlu dilihat sebagai satu peluang baharu untuk meneroka pasaran digital secara meluas.

Presiden Persatuan Usahawan Internet Malaysia (Puim), Mohd Azrul Mohd Nor berkata, hakikatnya memang ramai usahawan terjejas akibat penularan Covid-19 sehingga ada yang terpaksa menutup perniagaan mereka.

Namun, katanya, dalam situasi sekarang terutama dengan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) perniagaan dalam talian sudah menjadi pilihan utama dan kelaziman baharu.

“Secara keseluruha­n, perniagaan dalam talian lebih baik kerana ketika Covid-19 ini ramai tidak boleh keluar rumah, jadi pengguna, peniaga dan rantaian perniagaan terpaksa menggunaka­n kaedah ini sepenuhnya.

“Perubahan ketara yang dilihat usahawan mula menukar model perniagaan mereka mengikut keperluan persekitar­an pasaran dan kesesuaian semasa.

Secara keseluruha­n, perniagaan dalam

talian lebih baik kerana ketika Covid-19 ini ramai tidak boleh keluar rumah

Mohd Azrul

Kuala Lumpur: Sistem pendidikan nasional boleh diteruskan sepanjang tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) ketika pandemik Covid-19 namun menerusi pendekatan berbeza, demikian menurut Institut Automotif, Robotik dan IoT Malaysia (MARii).

Ketua Pegawai Eksekutifn­ya, Datuk Madani Sahari berkata, ia dapat dilakukan dengan memberi lebih kebebasan kepada pelajar mengikut kemampuan mereka berpanduka­n kurikulum digital yang boleh diakses oleh ibu bapa dan pelajar.

Mengulas selanjutny­a, beliau berkata, pendigital­an dalam bidang pendidikan mudah diperoleh berikutan banyak aplikasi sedia ada menggantik­an persekolah­an secara konvension­al kepada kelas dalam talian.

“Mekanik pendidikan bermula dari rumah atau bekerja sambil menjaga anak kecil (susulan penutupan perkhidmat­an penjagaan kanak-kanak) masih tidak dapat diselesaik­an,” katanya.

Jelasnya, dengan penutupan sebahagian besar sis

“Oleh itu, usahawan perlu segera mengadapta­si perubahan pasaran terkini supaya tidak ketinggala­n dan bersama-sama merebut peluang ekonomi yang ada,” katanya kepada Bisnes Metro.

Menurutnya, dengan melaksanak­an langkah prosedur operasi standard (SOP) yang betul, perniagaan boleh dijalankan tanpa sebarang masalah.

“Kami memahami ada perniagaan yang tidak boleh dibuat sepanjang PKPB ini contohnya perkhidmat­an potong rambut namun terlalu tem persekolah­an, kebergantu­ngan kepada sistem pendidikan untuk mengajar anak kini beralih kepada ibu bapa.

“Masa diperuntuk­kan untuk mencari nafkah demi keluarga perlu dimanfaatk­an semula dengan meneruskan proses pembelajar­an kepada anak,” katanya.

Madani berkata, operasi pusat jagaan dihentikan sementara memaksa ibu menjalanka­n pelbagai tugas awal untu, kita menilai perniagaan sebagai tidak valid dalam situasi sekarang,” katanya.

Mohd Azrul berkata, melangkah ke hadapan Puim akan memfokus kepada pendidikan pemasaran dan ekosistem digital.

Selain itu, pihaknya membantu usahawan daripada peringkat awal untuk pemilihan, cara pemasaran dan mengembang­kan produk.

Beliau berkata, dalam satu masa untuk menjaga anak sambil menyiapkan tugasan daripada majikan.

“Dalam hal ini, perisian produktivi­ti mungkin dapat memberikan potensi penyelesai­an sekiranya ia diatur secara fleksibel untuk memenuhi pelbagai pola dan senario berdasarka­n situasi dialami setiap keluarga,” katanya.

Menurut Madani, perisian pengurusan tugas dapat

Puim bekerjasam­a dengan Sirim untuk mewujudkan ekosistem digital secara holistik bermula daripada pemborong, pengumpula­n dan penghantar­an.

“Sehingga kini, Puim mempunyai hampir 25,000 ahli di seluruh negara dan kami sentiasa berusaha untuk membantu usahawan menerusi kelas pemasaran dalam talian atau webinar bagi memahami penggunaan e-pasaran, e-dompet dan e-bayaran,” katanya.

Puim bekerjasam­a dengan Sirim bina ekosistem digital

secara holistik

menetapkan jadual kerja yang kondusif di antara majikan dan pekerja mengikut kesesuaian golongan pencari nafkah.

“Ini bererti, aplikasi ini boleh menjadualk­an mesyuarat, pengurusan tugas dan aktviti berkaitan kerja mengikut kesesuaian masa ibu bekerja apabila suami berada di rumah atau ketika anak yang lebih besar boleh menjaga adik,” katanya.

 ??  ??
 ??  ?? PERISIAN produktivi­ti mampu beri penyelesai­an kepada ibu bapa.
PERISIAN produktivi­ti mampu beri penyelesai­an kepada ibu bapa.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia