Harian Metro

Kawal ketat ICQS

Pintu sempadan negara dijaga rapi elak penularan Covid-19

- Oleh Dziyaul Afnan Abdul Rahman am@hmetro.com.my

Kompleks Imigresen, Kastam, Kuarantin dan Keselamata­n (ICQS) Padang Besar dikawal ketat pasukan keselamata­n berikutan penutupann­ya bermula kelmarin.

Pegawai Pemerintah Batalion 18 Pasukan Gerakan Am (PGA) Briged Utara,

Superinten­dan Abd Razak Md Din berkata, Kompleks ICQS kini diletakkan di bawah kawalan sepenuhnya oleh pihaknya.

Menurutnya, ini berikutan arahan penutupan sepenuhnya kompleks berkenaan dikeluarka­n oleh Majlis Keselamata­n Negara (MKN) sebagai langkah keselamata­n mengekang wabak Covid-19.

“Sebanyak tiga syif dalam sehari dengan kekuatan anggota seramai sembilan orang akan menjaga pintu masuk ke kompleks sehingga ke satu tarikh yang akan diberitahu kelak.

“Pasukan PGA juga dikerahkan bagi mengawal keselamata­n harta benda dengan melakukan rondaan di sekitar Kompleks ICQS daripada dicerobohi,” katanya ketika dihubungi semalam.

Sementara itu, tinjauan di sekitar Kompleks ICQS Padang Besar mendapati pintu masuk ke pekarangan kompleks ditutup dan dikawal ketat PGA.

Pada jam 10.15 pagi semalam, tiga jentera Jabatan Bomba dan Penyelamat terdiri daripada Fire Rescue Tender (FRT), Jentera Pengangkut dan kenderaan pacuan empat roda dilihat masuk ke pekarangan kompleks.

Seramai 12 pegawai dan anggota bomba lengkap mengenakan sut peralatan perlindung­an diri (PPE) dilihat memulakan proses sanitasi bermula di pintu masuk berdekatan bulatan Padang Besar sebelum bergerak masuk ke pekarangan kompleks.

Kompleks ICQS Padang Besar ditutup berikutan enam warga Thailand yang melaluinya untuk kembali ke negara asal pada 27 Mei lalu disahkan positif Covid-19.

 ??  ?? ANGGOTA PGA mengawal di sekitar Kompleks ICQS.
ANGGOTA PGA mengawal di sekitar Kompleks ICQS.
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia