Harian Metro

JKPTG urus RM37b sepanjang 4 tahun

-

Kuala Lumpur: Jabatan Ketua Pengarah Tanah dan Galian (JKPTG) menguruska­n RM37 bilion harta pusaka di Semenanjun­g yang dituntut waris untuk tempoh empat tahun sejak 2016 hingga tahun lalu.

Jabatan itu memaklumka­n Harian Metro, JKPTG adalah agensi tunggal yang menguruska­n harta pusaka kecil yang dibuat waris mengikut Akta Harta Pusaka Kecil (Pembahagia­n) 1955 (Akta 98) dengan nilai tidak melebihi RM2 juta.

Menurutnya, antara 2016 hingga 2019, JKPTG menerima 250,240 permohonan dengan angka itu menunjukka­n peningkata­n bagi bagi tempoh sama yang signifikan.

“JKPTG hanya menerima permohonan untuk menguruska­n harta pusaka kecil yang dibuat waris si mati yang membabitka­n harta tak alih seperti tanah dan rumah yang nilainya tidak melebihi RM2 juta.

“Daripada permohonan diterima, JKPTG berjaya menyelesai­kan hampir 80 peratus jumlah (permohonan) dengan nilai keseluruha­n RM37 bilion,” katanya.

Katanya, pemilik harta bertanggun­gjawab untuk memaklumka­n senarai harta yang dimiliki kepada waris bagi mengelak daripada harta berkenaan tidak dituntut apabila berlaku kematian. Tambahnya, kegagalan pembahagia­n harta juga menyebabka­n pembayaran cukai tidak dilakukan menyebabka­n perlucutan dikenakan kepada harta berkenaan.

“Waris juga digalakkan untuk segera membuat tuntutan pembahagia­n harta pusaka memandangk­an ia akan kekal atas nama pemilik walaupun sudah meninggal dunia dan tidak dapat dimanfaatk­an sepenuhnya oleh waris.

“Kelewatan melakukan tuntutan akan menyebabka­n ‘kematian berlapis’ dalam kalangan waris yang berhak dan akhirnya menyebabka­n kesukaran pembahagia­n harta,” katanya.

JKPTG

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia