Harian Metro

Strategi ‘cucuk angin’ Helmi di Sepang menjadi

-

Syaidatul Afifah

Sepang:

Strategi tepat pada saat akhir memberi kelebihan kepada pelumba Hi Rev SCK Honda Racing, Md Helmi Azman apabila berjaya memenangi perlumbaan kategori CP150 pada pusingan ketiga Kejuaraan Cub Prix Malaysia Petronas, semalam.

Bermula di petak ketiga, Helmi kekal berada di kelompok depan sebelum mengatur strategi pada pusingan terakhir untuk menamatkan perlumbaan dengan catatan 14 minit 15.941 saat (s), hanya 0.037s mengatasi pelumba, Idemitsu Honda Yuzy Racing, Azroy Hakeem Anuar yang terpaksa berpuas hati di tempat kedua.

“Saya sememangny­a meletakkan sasaran untuk memenangi perlumbaan ini. Pada pusingan terakhir saya hanya mengekori pelumba di depan.

“Tujuannya untuk saya ‘cucuk angin’ pelumba di depan kerana keadaan litar di Sepang agak panjang untuk eputusan drastik ini adalah untuk menentukan hala tuju saya. Sudah tiba masanya saya fikir karier sebab saya berani mencuba pelbagai bidang.”

Demikian pengakuan bintang tenpin boling kebangsaan, Syaidatul Afifah Badrul Hamidi yang mengambil keputusan bersara pada usia 29 tahun selepas 11 tahun mewakili negara untuk mencuba bidang baharu termasuk pengacaraa­n.

Sudah menghantar surat menarik diri daripada skuad kebangsaan kepada Majlis Sukan Negara (MSN), Syaidatul berkata, soal untuk bersara sudah lama difikirkan­nya.

“Saya dapat banyak tawaran kerja tapi ketika itu saya ambil keputusan untuk menolaknya kerana masih terikat dengan skuad kebangsaan.

“Keputusan bersara ini bagi saya adalah tepat. Di luar sana lebih menjamin masa depan. Saya tidak katakan boling tak jamin masa depan, malah ia juga membuatkan orang kenal saya,” katanya pada sidang media di sini, semalam.

Jelas Syaidatul, dia hanya bersara daripada skuad kebangsaan dan tetap akan mencurahka­n ilmu dan pengalaman­nya menuju ke garisan penamat,” katanya selepas tamat perlumbaan.

Dia juga muncul juara pada pusingan pertama di Sepang tetapi gagal meraih mata pada pusingan kedua di Tangkak.

Sementara itu, Azroy yang kini mendahului kategori CP150 dengan mengumpul 56 mata selepas tiga pusingan, tidak mahu terlalu memikirkan mengenai kedudukan itu. kepada generasi lebih muda.

“Saya tak bersara 100 peratus. Masih lagi bermain boling dan melatih bakat baharu di kejohanan seperti Terbuka Malaysia.

“Sekarang sudah ada satu tempat kosong di dalam skuad negara untuk menggantik­an tempat saya.

Saya doakan kejayaan semua dan ingatlah bukan seterterba­ik nang untuk capai tahap tinggi,” katanya.

Antara pencapaian Syaidatul adalah memena

“Saya tak mahu terlalu fokus kepada kedudukan keseluruha­n sebab tahun lalu apabila terlalu fikirkan perkara itu saya mula melakukan kesilapan.

“Saya hanya mahu mengutip sebanyak mungkin mata dan kalau boleh mahu menaiki podium di setiap pusingan.

“Dalam kata lain saya tak mahu beri tekanan kepada diri sendiri. Biarlah segala-galanya berjalan secara berperingk­at,” katanya.

Podium ketiga menjadi milik pelumba Petronas Sprinta Yamaha Maju Motor, Md

Akid

Aziz.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia