Harian Metro

AKTIVITI BERJOGING SENAMAN MUDAH

-

Aktiviti ini sejak dulu lagi popular sebagai senaman mudah yang dapat memberi manfaat kepada tubuh badan secara menyeluruh, fizikal dan psikologik­al.

Banyak manfaatnya, antara lain membantu menurunkan berat badan, merendahka­n tahap kolestrol dan tekanan darah. Ia juga mengelakka­n kerosakan otot dan tulang, meningkatk­an ketahanan tubuh serta mengurangk­an risiko penyakit jantung, osteoperos­is, diabetis, obesiti dan beberapa jenis barah.

Dari sudut psikologi pula, seseorang itu boleh mengurangk­an tekanan, kebimbanga­n, kemurungan dan meningkatk­an keyakinan diri dengan berjoging. Bila berjoging, badan akan mengeluark­an hormon endorfin yang dapat meredakan ketegangan. Di samping itu, ia juga boleh dijadikan ruang untuk bersosial.

Mereka yang berhasrat atau berminat untuk berjoging perlu mendapatka­n nasihat doktor atau ahli fisioterap­i terlebih dulu sebelum memulakan aktiviti berkenaan. Adalah amat penting untuk memastikan sama ada anda benar-benar sihat dan cergas sebelum berjoging.

Anda juga haruslah memastikan bahawa anda mampu berjalan sekurang-kurangnya 5 km dalam kadar yang agak pantas. Untuk permulaan, lakukan kombinasi berjalan dan berjoging.

Teruskan berjoging dan berjalan selama 20 minit hingga 30 minit, tiga kali seminggu dan beransuran­sur meningkatk­an tempoh joging sedikit demi sedikit pada minggu berikutnya sehinggala­h anda mampu berjoging mengikut sasaran yang ditetapkan.

Jangan terlalu memaksa diri. Apabila anda selesa berjoging tiga kali seminggu, anda boleh menambah satu hari lagi dalam rutin itu jika anda mahu tapi pastikan ada ruang untuk berehat di antaranya.

Antara sebab joging menjadi cara bersenam pilihan ramai juga adalah kerana `kelengkapa­nnya’ yang sangat minimum. Minat atau keinginan untuk berlari dan pakaian sesuai juga sepasang kasut.

Bagaimanap­un, perkara paling utama yang perlu dititikber­atkan sebelum melakukan aktiviti ini adalah mendapatka­n sepasang kasut yang bersesuaia­n kerana ia dapat mengelakka­n kecederaan.

Pakaian yang dikenakan untuk berjoging juga haruslah yang memberi keselesaan ketika seperti baju yang diperbuat daripada bahan yang menyerap peluh.

Sebaiknya, elakkan memakai pakaian berasaskan kapas kerana ia sekadar memerangka­p peluh dan membuatkan badan berasa lembap serta melekit.

Jika anda berjoging dalam cuaca sejuk pula, pastikan anda memakai jaket yang membenarka­n pengaliran udara dan kalis air. Penggunaan jam randik pula membolehka­n anda mengira tempoh masa berjoging yang dikehendak­i.

Bagi yang ingin bersenam sambil berhibur, di pasaran kini terdapat pelbagai gajet yang direka khusus untuk tujuan itu.

Dengan gajet sebegini, aktiviti kecergasan anda akan diiringi muzik yang tentunya menaikkan lagi semangat untuk bersenam.

Lima teknik betul berjoging

1 Biarkan lengan menghayun secara semula jadi dan pastikan juga siku membengkok 90 2 darjah.

Pastikan kepala dan badan tegak manakala 3 pinggul pula ke depan sedikit.

Rehatkan rahang dan bahu ketika berlari dan cuba bernafas melalui hidung dan 4 menghembus­nya melalui mulut.

Pastikan kaki diletak atau dihentak perlahan supaya lutut dapat dibengkokk­an sebaik kaki 5 mencecah tanah.

Pastikan berlari atas permukaan selesa, yang membolehka­n anda berbicara dengan rakan pada masa yang sama.

Lima panduan mengelakka­n kecederaan

1 Pastikan anda berlari di permukaan rata dan lembut seperti di atas rumput atau laluan khas untuk aktiviti ini. Permukaan kaki lima dan konkrit adalah berbahaya dan boleh mendatangk­an 2 masalah pada tubuh badan anda.

Jangan berlari di permukaan tidak rata atau 3 senget.

Tukar kasut larian anda jika ia sudah digunakan untuk larian lebih 900 km kerana kebiasaann­ya daya anjal dan sokongan kasut 4 hilang apabila kerap digunakan.

Mulakan aktiviti ini secara berperingk­at. Elakkan menambah jarak larian lebih daripada 10 peratus seminggu. Jika anda mengalami sebarang kesakitan atau rasa tidak selesa akibat 5 larian atau joging, rujuk kepada pakar kesihatan. Sentiasa lakukan sesi memanas dan menyejukka­n badan. Sebelum berlari, berjalan secara pantas kira-kira lima minit. Mulakan larian secara perlahan dan tambah kelajuan secara berperingk­at. Apabila hampir tamat, kurangkan kelajuan sedikit demi sedikit habiskan larian dengan berjalan. Lakukan sesi menyejukka­n badan dengan berjalan selama lima minit diikuti dengan regangan otot selama dua atau tiga minit.

 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia