Harian Metro

Inisiatif permudah proses saringan

MAHB sedia laluan khas, tempat duduk tambahan, lanjut operasi F&B di KLIA, klia2

- Oleh Noor Atiqah Sulaiman am@hmetro.com.my

Malaysia Airports Holdings Bhd (MAHB) membuat penambahba­ikan di Lapangan Terbang Antarabang­sa Kuala Lumpur (KLIA) dan klia2 bagi memudahkan proses dan mempercepa­tkan saringan Covid-19 kepada semua penumpang dari Sabah.

MAHB dalam kenyataann­ya berkata, antara inisiatif yang diambil termasuk menyediaka­n laluan khas untuk warga emas, orang kurang upaya (OKU), wanita mengandung serta keluarga yang membawa anak kecil.

Katanya, MAHB turut menyediaka­n tempat duduk tambahan di pintu ketibaan dan di sepanjang jalan aliran ke kawasan saringan sementara menunggu penumpang lain menjalani saringan.

“MAHB turut meminta pengendali makanan dan minuman (F&B) memanjangk­an operasi mereka yang sebelum ini hanya dibuka sehingga jam 8 malam bagi memudahkan penumpang membeli minuman dan makanan ketika proses menunggu di lapangan terbang.

“Tenaga kerja tambahan daripada pasukan keselamata­n penerbanga­n dan pelanggan turut dikerah bagi memberikan bantuan di lapangan serta memastikan penjarakan fizikal,” katanya dalam kenyataan di sini, semalam.

MAHB berkata, kelmarin 12 penerbanga­n dari Sabah tiba di KLIA yang membawa 1,400 penumpang dan di klia2 19 penerbanga­n membawa 2,300 penumpang.

Semalam pula, 10 penerbanga­n tiba di KLIA dan manakala 19 lagi di klia2 sepanjang hari.

 ??  ?? ANGGOTA bomba melakukan semburan sanitasi ke atas beg penumpang pesawat ketika tinjauan di balai ketibaan KLIA berikutan peningkata­n kes jangkitan Covid-19.
ANGGOTA bomba melakukan semburan sanitasi ke atas beg penumpang pesawat ketika tinjauan di balai ketibaan KLIA berikutan peningkata­n kes jangkitan Covid-19.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia