Harian Metro

Tentera sertai operasi pertama terima vaksin

-

Kuala Lumpur: Anggota Angkatan Tentera Malaysia (ATM) yang bertugas di kawasan operasi dan penugasan di luar negara adalah kumpulan pertama penerima vaksin Covid-19 Pfizer-BioNTech dalam kalangan warga ATM, kata Menteri Kanan Pertahanan Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob.

Beliau berkata, mereka adalah anggota ATM yang sedang dan akan bertugas di kawasan operasi seperti Op Benteng, Op Penawar, misi pengaman Pasukan Tentera Sementara Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu di Lubnan (UNIFIL) dan Pasukan Pemerhati Antarabang­sa di Mindanao di bawah tentera darat, laut serta udara.

“Sebagai contoh vaksin ini akan diberi kepada anggota yang bertugas di Op Benteng kerana mereka ini menjaga sempadan dan perairan negara serta berhadapan dengan pendatang tanpa izin.

“Selain itu, vaksin ini juga akan diberikan kepada Kumpulan Pemerintah­an Strategik dan Operasi di Markas ATM, Kementeria­n Pertahanan, Markas Angkatan Bersama, Markas-markas Formasi tentera darat, laut dan udara terutama bagi mereka yang bertugas di bilik operasi dan bilik komunikasi markas-markas itu,” katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita pada sidang media selepas menerima vaksin Covid-19 Pfizer-BioNTech di Hospital Angkatan Tentera Tuanku Mizan di sini, semalam.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia