Harian Metro

Harap NPRA lulus guna Pfizer untuk remaja 12 tahun ke atas

-

Putrajaya: Laporan media berhubung keputusan Kanada meluluskan penggunaan vaksin Pfizer-BioNTech Covid-19

ber-‘ untuk remaja berusia 12 tahun ke atas diharap dapat diikuti negara ini.

Penasihat Khas Kesihatan Awam kepada Perdana Menteri, Tan Sri Dr Jemilah Mahmood dalam satu ciapan melalui akaun Twitter kata, beliau berharap supaya Badan Regulatori Farmasi Negara (NPRA) Kementeria­n Kesihatan (KKM) juga memberikan kelulusan sama.

Beliau berkata, ia berikutan 30 peratus daripada populasi negara berusia bawah 18 tahun.

“Ini berita sangat baik! Saya berharap @KKMPutraja­ya NPRA akan meluluskan­nya. Untuk mencapai imuniti kelompok, ini kumpulan penting yang juga berisiko dijangkiti,” katanya.

Agensi berita AFP sebelum ini melaporkan Kanada menjadi negara pertama memberi kelulusan penggunaan vaksin Covid-19 jenis Pfizer-BioNTech terhadap populasi berusia 12 tahun negara itu.

Laporan itu memetik Ketua Penasihat Perubatan Kesihatan Kanada, Supriya Sharma dilaporkan berkata, ia adalah vaksin pertama yang diluluskan di Kanada untuk pencegahan Covid-19 pada remaja dan menandakan tonggak penting dalam memerangi pandemik itu.

Media sebelum ini melaporkan Ketua Pengarah Kesihatan Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah, berkata bekalan vaksin fasa pertama bagi negara ini terhad kepada individu berusia 18 tahun ke atas memandangk­an belum ada data dan kajian terperinci berkaitan keselamata­n penggunaan­nya terhadap kanak-kanak.

Dr Noor Hisham dilaporkan berkata, kebanyakan kajian vaksin tidak dijalankan dalam kalangan individu bawah 18 tahun.

Untuk mencapai imuniti kelompok, ini kumpulan penting yang juga berisiko dijangkiti” Dr Jemilah

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia