Harian Metro

Zynakal kesal henti ambil ubat

-

Kuala Lumpur: Tindakan penyanyi Zynakal, 23, berhenti mengambil ubat untuk rawatan kesihatan mentalnya memberi kesan buruk apabila ‘penyakit’ itu datang semula.

Zynakal atau nama sebenarnya, Muhammad Raziq Rosli berkata, apabila kehidupan berjalan lancar, dia mula berasakan dirinya berada dalam zon selesa. Dia berasa seperti sudah sihat sepenuhnya dan tak perlu bergantung kepada ubat lagi.

“Namun, tanpa disedari tindakan saya itu sebenarnya memakan diri dan memberi kesan buruk kepada kesihatan mental saya. ‘Benda’ itu datang semula,” katanya kepada Harian Metro.

Zynakal yang popular dengan lagu Sakit duet bersama YonnyBoii berkata, dia sepatutnya teruskan pengambila­n ubat sehingga dinasihatk­an doktor supaya berhenti.

“Doktor pun marah sebab saya berhenti mengambil ubat. Kalau tanya saya sampai bila saya perlu mengambil ubat, tempohnya adalah sehingga doktor mengesahka­n saya boleh berhenti,” katanya.

Menurutnya, dia kini masih lagi menjalani rawatan dan meneruskan pengambila­n ubat seperti dinasihatk­an doktor.

Bagi menenangka­n jiwanya, Zynakal sebelum ini memilih untuk menjauhkan diri daripada penggunaan teknologi selama berbulan-bulan.

“Saya tutup telefon selama lima hingga enam bulan. Dalam tempoh itu, saya jauhkan diri daripada penggunaan teknologi termasukla­h media sosial.

“Pada masa sama, saya banyak fokuskan kepada diri sendiri, ubat-ubatan seperti dinasihatk­an doktor, menulis lagu dan banyakkan membaca,” katanya.

Diminta berkongsi nasihat dan pesanan kepada mereka yang berdepan masalah kesihatan mental, Zynakal berkata, setiap orang berdepan kesan yang berbeza.

“Saya tak dapat nak komen atau berikan nasihat lebih lanjut sebab kesan sakit ini kepada setiap orang itu tak sama,” katanya.

Pada 2019, Zynakal pernah menjalani rawatan dan pemulihan untuk masalah bipolar mania yang dialaminya.

“Saya tutup telefon selama lima hingga enam bulan Zynakal

 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia