Harian Metro

Insiden wanita minta makan buat hati terbuka

-

“Saya anggap mereka seperti ibu dan ayah sendiri jadi selagi termampu, saya akan usahakan beri perlindung­an serta keperluan sebaiknya,” kata pengasas Pertubuhan Kebajikan Warga Emas Al-Fattah, Mohammad Azlan Abdul Rahman.

Mohammad Azlan, 28, berkata dia membuka pertubuhan itu sejak tiga tahun lalu dengan modal permulaan sebanyak RM20,000 yang sepatutnya digunakan untuk belanja perkahwina­n pada 2018, tetapi ditunda ke 2019 demi merealisas­ikan impiannya membuka pusat itu.

Kini, Mohammad Azlan menguruska­n pusat jagaan itu dengan bantuan isteri Aminah Abdullah, 29, ibu, Aisah Ibrahim, 54, dan bapanya, Abdul Rahman Abdullah, 53.

“Hati saya mula tersentuh melihat warga emas ketika bertemu dengan seorang wanita berumur yang meminta makan dan sedekah di sebuah restoran dekat Sungai Petani, Kedah ketika dalam perjalanan ke

Thailand.

“Apabila ditanya mengapa berada di situ, wanita itu memberitah­u tiada siapa menjaganya.

“Jawapannya itu membuatkan saya tersentak dan terbuka hati untuk membantu warga emas. Jadi, saya yakin caranya adalah dengan membuka sebuah pusat jagaan,” katanya ketika ditemui Harian Metro di Pertubuhan Kebajikan Warga Emas Al-Fattah, dekat sini.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia