Harian Metro

CABARAN PERTARUHAN TERKINI

Nana salurkan corak penceritaa­n dengan nada merintih terhadap bait lirik Cukup Derita Itu

- Oleh Sudirman Mohd Tahir sudirman@hmetro.com.my

Penghasila­n lagu runut bunyi sememangny­a menuntut penjiwaan yang selari dengan jalan cerita sesebuah drama mahupun filem.

Hakikatnya, perjalanan cerita perlu cukup jiwa dan rasa untuk melengkapk­an keseluruha­n 'mood' naskhah berkenaan.

Siti Nordiana yang tampil dengan lagu baharu berjudul Cukup Derita Itu menyalurka­n sepenuh emosi dan rintihan dalam lagu berkenaan.

Mendapat sentuhan komposer hebat, Tam

Spider dan lirik hasil nukilan Siti Rosmizah, ternyata gabungan mereka cukup kuat untuk memberi kelebihan terhadap lagu ini.

Lagu ini menjadi runut bunyi drama yang menggunaka­n judul sama,

Cukup Derita Itu dibarisi pelakon antaranya Hisyam Hamid, Ruhainies, Chacha Maembong, Jasmin Hamid, Didie Alias, Farhan

Asri, Dian P Ramlee dan Balkisyh Semundur Khan.

Drama arahan

Along Kamaludin itu diadaptasi daripada novel Siti Rosmizah dan kini ditayangka­n di Slot Samarinda TV3.

Walaupun memang sudah diakui kehebatan nyanyian dengan cara tersendiri, Siti Nordiana atau mesra dipanggil Nana tetap berdepan cabaran tersendiri melunaskan lagu itu.

Apalagi, dia sendiri tahu betapa pentingnya lagu runut bunyi yang menjadi nadi kepada keberkesan­an sesuatu drama.

"Lagu runut bunyi perlu ada pendekatan tersendiri dan itulah cabaran yang saya hadapi untuk memastikan Cukup Derita Itu menjadi. Pertama sekali, semestinya saya kaji terlebih dahulu keseluruha­n plot cerita drama berkenaan untuk memastikan dapat gambaran tepat.

"Memandangk­an drama itu adalah naskhah yang menuntut permainan emosi dan ada babak sedih, saya kena tekankan dari segi itu juga. Oleh itu, untuk lagu ini, saya cuba salurkan

corak penceritaa­n dengan nada merintih terhadap setiap bait liriknya.

"Paling penting, secara peribadi saya memang sangat berbesar hati dapat menyanyika­n karya nukilan Tam. Dia komposer yang begitu teliti dan banyak membantu saya mendalami lagu berkenaan dengan emosi tepat," katanya.

Sentiasa mengutamak­an ketelitian dalam karyanya, Tam pula mengakui lagu Cukup Derita Itu satu tugasan cukup besar. Sebelum beralih kepada proses rakaman, perbincang­an mendalam dengan Siti Rosmizah dibuat untuk memastikan aura lagu terbabit mampu setanding jalan cerita drama itu sendiri.

"Walaupun runut bunyi itu hanya berdurasi beberapa minit, penghasila­nnya perlu dilakukan dengan begitu teliti terutama dari segi melodinya, kena menepati keseluruha­n 'mood' dan perjalanan kisah yang ingin disampaika­n dalam drama berkenaan.

"Saya perlu puji bagaimana Siti Rosmizah menerangka­n secara mendalam dan terperinci berkenaan aspek penceritaa­n itu. Sekali gus, ia sangat membantu saya untuk menghasilk­an lagu yang boleh meruntun jiwa ramai sebaik mendengar dan menghayati baik liriknya," katanya.

Saya perlu puji bagaimana

Siti Rosmizah menerangka­n secara mendalam dan terperinci berkenaan aspek penceritaa­n itu. Sekali gus, ia sangat membantu untuk hasilkan lagu meruntun jiwa ramai

NANA

 ??  ?? NANA pertama kali bekerjasam­a dengan Tam Spider.
NANA pertama kali bekerjasam­a dengan Tam Spider.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia