Harian Metro

Padang bunga ungu

Kuntum keladi bunting hiasi tali air Kampung Kok Bedollah

- Oleh Siti Rohana Idris am@hmetro.com.my

Kewujudan bunga keladi bunting di dalam tali air di Kampung Kok Bedollah di sini, seakan-akan bunga lavender memukau pandangan.

Panorama kelopak bunga berwarna ungu dan kelihatan seperti padang itu difahamkan mula menghiasi tali air itu sejak seminggu lalu sehingga menjadi tarikan lensa kamera orang ramai.

Malah, kecantikan kuntuman bunga keladi bunting itu turut dimanfaatk­an seorang penduduk Khalijah Senik, 63, untuk dibawa pulang ke rumah sebagai hiasan.

Khalijah berkata, setiap kali ke kebun ubi kayunya tidak jauh dari tali air itu, dia akan memetik kuntuman bunga keladi bunting untuk anaknya yang menyukai bunga-bungaan.

“Kewujudan pokok keladi bunting ini bermusim, tapi apabila ia penuh seperti ini, Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) akan menjalanka­n kerja membuang tumbuhan ini dari menghalang laluan air.

“Ia bagi membersihk­an tali air untuk melancarka­n aliran air ke kawasan sawah padi sekitar dan walaupun sudah dibuang, tumbuhan ini mudah membiak,” katanya ketika ditemui di sini, semalam.

Khalijah berkata, bagi penduduk kampung itu, pemandanga­n indah sebegitu sudah menjadi kebiasaan namun tidak dinafikan ramai dalam kalangan mereka turut merakamkan gambar kenangan.

“Tidak hanya kelopak bunga keladi bunting, kawasan tali air itu turut diserikan dengan ratusan pokok teratai dan gabungan dua tumbuhan berkenaan pasti membuatkan keadaan lebih menarik,” katanya.

Keindahan padang bunga keladi bunting itu turut dikongsi penduduk Kampung Tujoh, Sidek Ali Hassin, 34, yang memuat naik beberapa foto mengenai tumbuhan itu, sekali gus menerima maklum balas daripada kenalan yang teruja dengan pemandanga­n itu.

Sidek berkata, dia gemar bersiar di sekitar kampung ternampak kelopak keladi bunting yang memenuhi tali air dan warna ungu daripada kuntuman itu sebenarnya menarik perhatiann­ya.

“Saya terus merakamkan beberapa keping gambar dan memuat naik dalam Facebook sebelum rata-rata kenalan meluahkan rasa teruja mereka terhadap keindahan panorama itu.

“Rupanya seakan-akan bunga lavender dan jumlahnya yang penuh dalam tali air itu seakan-akan padang dan kelihatan seolah-olah berada di luar negara,” katanya.

 ?? ?? KHALIJAH memetik bunga keladi bunting untuk membawa pulang sebagai hiasan. Di lokasi sama juga terdapat ratusan pokok teratai (dalam bulatan). - Gambar NSTP/NIK ABDULLAH NIK OMAR
KHALIJAH memetik bunga keladi bunting untuk membawa pulang sebagai hiasan. Di lokasi sama juga terdapat ratusan pokok teratai (dalam bulatan). - Gambar NSTP/NIK ABDULLAH NIK OMAR
 ?? ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia