Harian Metro

‘ITU REZEKI SAYA’

Rita tak beri kata putus terima tawaran berlakon tapi dah kecoh

- Oleh Sudirman Mohd Tahir sudirman@hmetro.com.my

“Saya baru dapat tawaran, tak shooting (penggambar­an) pun lagi. Apa yang netizen dan seorang artis ni ‘kalut’ (gelabah) sangat. Bukan mereka bayar saya pun.”

Itu kata pelakon popular, Rita Rudaini (gambar) apabila penerbit Fadzil Teh secara terus terang menyatakan bakal mengambiln­ya berlakon dalam sebuah karya tidak lama lagi.

Mereka mempersoal­kan dan menyatakan ketidakpua­san hati apabila Rita yang sebelum ini tegas dengan pendirian belum bersedia mengambil suntikan vaksin, namun akhirnya diberikan peluang menjalani penggambar­an semula.

Rita, 46, berkata, apa yang diterimany­a itu rezeki yang sudah tertulis dan dia tidak pernah meminta-minta diberikan pekerjaan.

“Sejak kelmarin apa saya perasan ramai tak senang duduk dengan kenyataan dibuat Haji Zeel (Fadzil Teh) yang menawarkan saya berlakon. Saya tak beri kata putus pun lagi, tapi riuh satu kampung. Macam-macam tohmahan dan kata-kata kesat dilemparka­n.

“Tak cukup dalam kalangan netizen, ada artis pun sama naik. Apa yang dia tak puas hati sangat pun, saya tak tahu. Sedangkan selama mereka berkerja ketika pandemik dan terkena jangkitan Covid-19 biarpun mendapat vaksin, saya tak pernah mengata.

“Tapi itulah, siapa kita untuk menolak takdir dan ketentuan Allah SWT. Saya anggap ini semua rezeki buat saya. Hampir dua tahun saya tidak bekerja, tapi Allah datangkan macam-macam untuk saya. Macam tawaran lakonan ini juga, kalau memang ia tertulis untuk saya, saya terima. Tapi janganlah pula ada panas hati,” katanya.

Rita mengakui sepanjang berkurung di rumah susulan sekatan dikenakan pada mereka tidak mengambil vaksin, dia masih mendapat banyak tawaran berlakon.

“Apabila terdapat arahan mengatakan yang belum mengambil vaksin tak boleh berlakon, saya okay saja. Saya anggap ia bukan rezeki. Tapi, saya sabar sebab saya percaya Allah tidak pernah berlaku kejam hamba-Nya, kecuali manusia saja yang selalu menganiaya­i sesama manusia.

“Sepanjang duduk di rumah, saya masih mendapat banyak tawaran berlakon. Malah, siap ada yang nak sorok-sorok ambil saya, tapi saya tegas dengan pendirian. Saya tolak cara baik. Bagi saya, selagi tidak ada kelonggara­n diberikan, saya tidak mahu berganjak. Macam dikatakan, kalau Allah nak beri rezeki itu pada kita, dia tetap akan bagi,” katanya.

“Apa yang netizen dan seorang artis ni ‘kalut’ (gelabah) sangat. Bukan mereka bayar saya pun. Rita Rudaini

 ?? ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia