Harian Metro

Mungkin tukar venue untuk perlawanan terakhir

-

Kuala Lumpur: Adakah perlawanan terakhir Kumpulan E Kelayakan Piala Malaysia membabitka­n Harimau Malaya menentang Bangladesh, malam esok berpindah ke venue lain?

Kemungkina­n itu timbul memandangk­an keadaan padang Stadium Nasional Bukit Jalil (SNBJ) rosak teruk akibat hujan lebat sebelum perlawanan Malaysia dan Bahrain, malam kelmarin, sekali gus kemungkina­n tidak sempat diperbaiki menjelang sepak mula perlawanan Selasa ini.

Malah, Setiausaha Agung Konfederas­i Bolasepak Asia (AFC), Datuk Windsor Paul yang dihubungi Arena Metro mengesahka­n perkara itu boleh berlaku jika SNBJ tidak lagi sesuai digunakan pada perlawanan terakhir kelak.

Beliau berkata, ketika ini pegawai AFC termasuk komisioner perlawanan mengadakan perbincang­an sama ada mahu meneruskan perlawanan di SNBJ atau sebaliknya.

Katanya, perbincang­an terbabit penting bagi memastikan baki dua perlawanan kelak dilangsung­kan tanpa masalah serta tidak tidak mengganggu aksi pasukan.

“Bagi perlawanan selanjutny­a, kami berbincang bersama pegawai AFC untuk meneruskan perlawanan di SNBJ. Perlawanan perlu diteruskan, tapi kita kena lihat dalam tempoh dua atau tiga hari ini sama ada padang

SNBJ sesuai atau tidak.

“Berkaitan tukar venue lain, perkara itu boleh berlaku jika SNBJ tidak lagi sesuai untuk digunakan… kita tengok keadaan padang selepas Malaysia lawan Bahrain. Perkara yang membimbang­kan adalah padang tidak sempat diperbaiki untuk perlawanan Selasa ini,” katanya.

Mengikut rekod, jika perlawanan terakhir ditukar ke venue lain, kemungkina­n Stadium Bolasepak Kuala Lumpur menjadi pilihan untuk menganjurk­an baki saingan kumpulan E itu. tak lebih dari RM300,000. Kalau alasan drainage system mahal, boleh cuba method ni. Murah sikit,” katanya, menerusi ciapan di Twitter.

Terdahulu, Arena Metro melaporkan petugas perlawanan menggunaka­n penyodok sampah dan kertas putih keras untuk membuang air bertakung di atas permukaan padang di Stadium Nasional Bukit Jalil (SNBJ).

Situasi itu sebenarnya memalukan ketika seharusnya jentera menolak air boleh digunakan seperti mana dipraktikk­an kebanyakan stadium di seluruh dunia.

Situasi itu kerap bersebelum laku ini di beberapa aksi persahabat­an atau final Liga Malaysia apabila berdepan masaair lah bertakung susulan hujan lebat sebelum aksi.

Sebelum ini, Tunku Ispernah mail menegur berkaitan kualiti padang SNBJ sehingga beliau bermenaja sedia kos penanaman rumput baharu di venue keramat Harimau Malaya itu.

Beliau mahu menangkos gung pertukaran rumput Cow Grass kepada jenis Zeon Zoysia, sama seperti di Stadium Sultan Ibrahim milik JDT di Iskandar Puteri, sebagai hadiah kepada skuad Harimau Malaya.

“Perkara yang membimbang­kan adalah padang tidak sempat diperbaiki untuk perlawanan Selasa ini Windsor Paul

 ?? ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia