Harian Metro

Imam nafi tuduhan lakukan amang seksual

-

Melaka: Bapa kepada tiga anak mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen serta Mahkamah Majistret, di sini, semalam terhadap empat pertuduhan termasuk melakukan amang seksual terhadap kanak-kanak dan remaja perempuan, bulan lalu.

Tertuduh berusia 60 tahun yang juga Imam III sebuah surau di Limbongan, di sini, membuat pengakuan itu ketika dihadapkan di hadapan Hakim Maziah Joary Mohd Tajudin.

Mengikut pertuduhan, tertuduh didakwa melakukan amang seksual fizikal terhadap mangsa berusia empat tahun di surau berkenaan antara jam 3.30 petang hingga 6 petang pada 28 Mei lalu.

Bagi pertuduhan kedua, lelaki itu didakwa melakukan kesalahan sama terhadap mangsa berusia 13 tahun lapan bulan antara jam 5 petang hingga 5.30 petang di stor surau sama pada hari sama.

Tertuduh didakwa mengikut Seksyen 14(a) Akta Kesalahan-kesalahan Seksual Terhadap Kanak-kanak (AKKSKK) 2017 dan boleh dihukum mengikut akta sama, di mana sabit kesalahan boleh dipenjara maksimum 20 tahun dan sebat.

Bagi pertuduhan ketiga, tertuduh didakwa melakukan amang seksual bukan fizikal terhadap dua mangsa sama di tempat dan waktu sama.

Kesalahan mengikut Seksyen 15(a)(i) AKKSKK 2017 itu memperuntu­kkan hukuman penjara sehingga 10 tahun atau denda maksium RM20,000 atau kedua-duanya.

Pendakwaan dilakukan Timbalan Pendakwa Raya, Intan Lyiana Zainal Abidin, manakala tertuduh diwakili peguam Muhammad Mustapa.

Tertuduh berusia 60 tahun, Imam III sebuah surau di Limbongan

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia