Harian Metro

Siapa nakhoda JKDM?

Tiga nama berkaliber disebut sebagai calon isi jawatan Ketua Pengarah

- Oleh Hafidzul Hilmi Mohd Noor hafidzul@hmetro.com.my

Siapa bakal mengisi kerusi Ketua Pengarah Jabatan Kastam Diraja Malaysia (JKDM) masih menjadi tanda tanya walaupun jawatan nombor satu agensi penguatkua­saan di bawah Kementeria­n Kewangan (MOF) kosong hampir tiga bulan lalu.

Lebih memburukka­n keadaan, jawatan nombor dua iaitu Timbalan Ketua Pengarah Kastam (Penguatkua­saan dan Pematuhan) juga kosong berikutan penyandang­nya sebelum ini, Datuk Abdul Wahabi Abdullah juga bersara wajib awal tahun ini.

Untuk rekod, jawatan nombor satu agensi berkenaan kosong pada 24 Mac lalu selepas penyandang­nya, Datuk Seri Abdul Latif Abdul Kadir bersara wajib manakala Abdul Wahabi pula meninggalk­an pasukan pada pertengaha­n Februari lalu.

Ketiadaan nakhoda di agensi yang menyumbang hasil kedua terbesar kepada negara itu menyebabka­n keadaan pengurusan dalaman jabatan itu kini ‘huru hara’ rentetan ketiadaan peneraju utama.

Jelebu: Belanja 500 roti canai dan 100 burger secara percuma kepada orang ramai yang berkumpul menyaksika­n perlawanan kelayakan bola sepak Piala Asia 2023 di Kampung Petaseh, di sini.

Ternyata usaha itu menarik 250 penduduk hadir memberi sokongan moral kepada Skuad Harimau Malaya

Sumber memberitah­u Harian Metro bahawa terdapat tiga nama kini dipertimba­ngkan untuk mengisi mengisi kekosongan jawatan terbabit.

Sumber itu memaklumka­n, nama paling kuat disebut ke jawatan nombor satu adalah Datuk Mohd Yunus Charlie Charington yang kini menjawat sebagai Timbalan Ketua Pengarah Kastam (Pengurusan).

Katanya, sebelum memasuki JKDM dua tahun lalu, Mohd Yunus yang berlatarbe­lakangkan Pegawai Tadbir Diplomatik (PTD) pernah bertugas di beberapa kementeria­n lain seperti Kementeria­n Pendidikan Malaysia (KPM) pada 2019 dan juga Kementeria­n Pengangkut­an.

“Di KPM, dia menjawat Timbalan Setiausaha Bahagian Kanan, Bahagian Kewangan. Sebelum itu, beliau bertugas di Pejabat Kewangan Persekutua­n Sabah sebagai Pegawai Kewangan Negeri,” katanya.

Selain Mohd Yunus katanya, Timbalan Ketua Pengarah Kastam (Perkastama­n/Cukai

ketika menentang pasukan bola sepak Bangladesh malam kelmarin.

Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Pertang Noor Azmi Yusof berkata, 500 roti canai dan 100 burger disediakan kepada orang ramai yang datang menyaksika­n perlawanan itu.

Katanya, layar besar dipasang bagi membolehka­n Dalam Negeri) Datuk Zazuli Johan juga dipertimba­ngkan untuk mengisi jawatan berkenaan.

“Mengikut hirarki di JKDM kini, Zazuli adalah pegawai paling kanan di agensi berkenaan dan beliau pernah bertugas di beberapa negeri antaranya sebagai Penolong Ketua Pengarah Kastam Wilayah Tengah sebelum dinaikkan pangkat ke jawatannya kini,” katanya.

Katanya, individu ketiga disebut dalam pertimbang­an jawatan berkenaan adalah Datuk Abdullah Jaapar yang kini Penolong Ketua Pengarah Kastam (Penguatkua­saan). orang ramai menyaksika­n perlawanan sambil menjamu selera.

“Sudah lama kita tidak dapat berkumpul seperti ini susulan pandemik Covid-19. Usaha ini sekali gus menunjukka­n semangat patriotik kita kepada pasukan Harimau Malaya.

“Sebagai rakyat Malaysia, pasti penduduk kampung

Dalam perkembang­an berkaitan, sumber itu memaklumka­n, terdapat kemungkina­n jawatan nombor satu itu diisi orang luar dari JKDM yang kini memimpin agensi penguatkua­saan lain.

Ditanya keadaan di agensi itu kini, sumber itu berkata, ketiadaan dua pimpinan besar terutama Ketua Pengarah hampir tiga bulan lalu menjejaska­n urusan pentadbira­n dalaman jabatan itu.

“Operasi di semua pintu masuk berjalan lancar namun urusan di HQ (Ibu Pejabat JKDM Putrajaya) memang huru-hara. Banyak keputusan terutama berkaitan sukar ke stadium mahu bersama memberikan sokongan,” katanya.

Noor Azmi berkata, lebih manis, apabila pasukan bola sepak Malaysia layak ke perlawanan Piala Asia 2023.

“Kami merancang menganjurk­an program sama membabitka­n sukan lain namun di lokasi berbeza selepas ini,” katanya. dasar tidak dapat dilaksanak­an.

“Contohnya, ada keputusan (dasar) hanya boleh diambil berdasarka­n kuasa Ketua Pengarah dan ketiadaan pimpinan nombor satu itu menjejaska­nnya. Banyak tugas dan kerja tertakluk kepada kuasa Ketua Pengarah tertangguh,” katanya.

Sumber sama memaklumka­n, nama mereka yang disebut mengisi jawatan itu juga dipanjangk­an kepada Pejabat Perdana Menteri namun pelantikan berkenaan tertakluk kepada perkenan Yang di-Pertuan Agong,” katanya.

Sementara itu, Presiden

Persatuan Pegawai Kanan Kastam Malaysia, Mohd Asri Seman berkata, terdapat ramai calon berkaliber dalam jabatan itu yang boleh dipertimba­ngkan menjawat jawatan nombor satu berkenaan.

“Bagi pihak persatuan, kami harap kerajaan mempercepa­tkan pelantikan jawatan berkenaan kerana sudah kosong sejak tiga bulan lalu. Ada ramai pegawai kanan dari skim penguasa kastam dapat menerajui jabatan dengan baik jika dipilih menjawat jawatan itu," katanya.

Katanya, walaupun operasi dan kutipan berjalan seperti biasa namun dengan ketiadaan Ketua Pengarah ia tiada hala tuju dan tadbir urus tidak dapat dijalankan dengan sempurna.

Untuk rekod, JKDM membuat kutipan cukai 2021 mencecah RM42.5 bilion melepasi sasaran awal ditetapkan MOF selain siri kejayaan penguatkua­saan termasuk memerangi sindiket dadah dengan rampasan terbesar di Malaysia membabitka­n nilai RM5.2 bilion.

 ?? ?? PENDUDUK sekitar Dun Pertang menyaksika­n perlawanan bola sepak kelayakan Piala Asia 2023 secara terbuka berhampira­n gerai Majlis Daerah Jelebu di Kampung Petaseh. - Gambar NSTP/ABNOR HAMIZAM ABD MANAP
PENDUDUK sekitar Dun Pertang menyaksika­n perlawanan bola sepak kelayakan Piala Asia 2023 secara terbuka berhampira­n gerai Majlis Daerah Jelebu di Kampung Petaseh. - Gambar NSTP/ABNOR HAMIZAM ABD MANAP
 ?? ?? MOHD Yunus
MOHD Yunus
 ?? ?? ABDULLAH
ABDULLAH
 ?? ?? ZAZULI
ZAZULI

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia