Harian Metro

FAM sedia cari lebih ramai pemain warisan

-

Kuala Lumpur: Persatuan Bolasepak Malaysia (FAM) tidak menolak mendapatka­n khidmat pemain warisan lagi untuk diserap ke dalam skuad Harimau Malaya.

Presiden FAM, Datuk Hamidin Mohd Amin bagaimanap­un menegaskan, pemain yang mungkin terpilih itu perlu mencapai standard dimahukan dalam skuad kebangsaan.

“Ada beberapa kelab sedang melihat pemain warisan. Pemain warisan ini sebenarnya ayah, mak atau pun datuk nenek dia dari Malaysia dan dia dah boleh dapat pasport serta merta.

“Tapi kita di Malaysia tak ramai sangat (pemain warisan) macam Filipina yang ayah, datuk dia dari luar negara seperti Sepanyol dan Argentina.

“Kalau ada (yang layak) dan saya tengok beberapa kelab pun ada (pemain warisan), mungkin kita mengalu-alukan mereka tetapi perlu mencapai standard dalam skuad kebangsaan,” katanya.

Barisan pemain warisan dilihat menyerlah ketika beraksi bersama Harimau Malaya sehingga membantu skuad negara layak secara merit beraksi di Piala Asia 2023 sekali gus menamatkan penantian selama 43 tahun.

Antaranya termasuk Junior Eldstal, La’Vere Corbin-Ong, Darren Lok, Matthew Davies dan Dion Cools.

Pemain warisan yang mempunyai ibu bapa, datuk nenek dari Malaysia

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia