Harian Metro

KINI RAIH PENDAPATAN LUMAYAN!

Usahawan wanita pernah jual air di pasar malam kini berjaya dalam perniagaan

- Oleh Hidayatida­yu Razali am@hmetro.com.my

Suka bekerja sejak berusia 12 tahun menjadikan seorang pengasas produk berjaya dan mampu berdiri setanding usahawan wanita yang lain.

Nik Amirah Syamimi Mahmood, 28, berkata, selepas menduduki peperiksaa­n Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR), dia bekerja dengan orang dengan menjual pisang goreng.

Katanya, ketika itu, dia bekerja kerana mahu membantu meringanka­n beban ibu, Wan Rahimah Wan Yusoff, 52, yang perlu menanggung anak yang masih kecil.

“Selepas menduduki peperiksaa­n Sijil Pelajaran Malaysia (SPM), saya bekerja menjual air di pasar malam dan melaluinya, dapat menjana pendapatan sendiri.

“Wang itu sebahagian­nya saya kumpul untuk dijadikan modal bagi menghasilk­an produk sendiri pada 2015 dan Alhamdulil­lah, ia mendapat sambutan,” katanya.

Anak ketiga daripada lima beradik itu berkata, kehidupan susahnya ketika kecil membantu dia untuk membina

Kota Bharu: Nik Ainin Sofiya Mahmood, 30, yang mengasaska­n beberapa produk kecantikan memulakan perniagaan­nya dengan hanya menjadi peniaga secara dalam talian pada 2011. “Ketika itu, saya belajar di sebuah kolej di

Kuantan, Pahang dalam jurusan Diploma Ukur Bahan. Kehidupan yang dilalui amat sukar dan sentiasa keputusan wang ekoran ibu, Wan Rahimah Wan Yusoff, adalah ibu tunggal.

“Ibu perlu menanggung kami lima beradik. Kerana itu, saya mula berniaga dengan menjual produk orang lain secara dalam talian sebelum menghasilk­an produk sendiri pada 2014,” katanya yang kini memiliki beberapa kenderaan serta kediaman eksklusif.

Menurut Nik Ainin Sofiya yang ditemui di pejabatnya di Jalan Kota Darulnaim di sini, bagaimanap­un, produk perniagaan sendiri.

Ibu kepada tiga anak itu berkata, lebih manis apabila perniagaan itu turut dibantu suaminya, Nik Muhamad Syahiman Nik Mazlee, 30, yang sentiasa memberi sokongan dan dorongan kepadanya.

“Ketika berkahwin dengan suami, kami hanya mengadakan majlis akad nikah sahaja tanpa membuat kenduri kerana tiada wang.

“Alhamdulil­lah, selepas berkahwin rezeki kami makin mencurah apabila perniagaan berkenaan hanya bertahan dua tahun sebelum dia mengeluark­an jenama baru pada 2016 seterusnya mendapat sambutan hingga kini.

Nik Ainin Sofiya yang dikurniaka­n tiga anak itu juga bersyukur kerana melalui produk itu, dia dapat membantu ramai orang, malah dia kini mempunyai 14 kakitangan dan lebih 3,000 ejen di seluruh negara.

Isteri kepada Muhammad Hariz Che Othman, 30, itu berkata, bukan mudah untuk menguruska­n perniagaan berkenaan kerana ia memerlukan komitmen tinggi. “Selepas mengeluark­an yang dibina berkembang.

“Ketika ini, kami ada lebih 3,000 ejen dan mereka inilah yang membantu menaikkan jualan produk kami,” katanya yang mampu meraih pendapatan lumayan hasil jualan produk berkenaan.

Nik Amirah Syamimi yang berkelulus­an Diploma Pengajian Perniagaan berkata, perancanga­n masa hadapannya adalah untuk membina dan memiliki wisma sendiri selain membantu lebih ramai orang di sekeliling.

produk sendiri, saya perlu memikirkan banyak perkara termasuk periuk nasi pekerja dan ejen. Saya perlu pastikan hak mereka sentiasa mencukupi.

“Saya menggunaka­n pelbagai kaedah dan platform untuk menaikkan nama produk termasuk mempromosi di media sosial selain iklan di radio,” katanya.

Anak kedua daripada lima beradik itu berkata, berkat kesabaran dan sokongan ramai termasuk suami, keluarga, kakitangan dan ejen, perniagaan berkenaan semakin berkembang.

Menurutnya yang memiliki 211,000 pengikut di Instagram selain lebih 100,000 di Facebook, dengan memiliki perniagaan sendiri, dia juga mampu membantu golongan memerlukan dengan mengeluark­an zakat dan lain-lain.

“Rancangan masa depan saya ialah mengembang­kan lagi rangkaian perniagaan dan membantu lebih ramai orang menerusi satu platform perniagaan,” katanya.

Nik Ainin

 ?? ?? NIK Amirah dan suami bersama sebahagian daripada ejen m e re ka .
NIK Amirah dan suami bersama sebahagian daripada ejen m e re ka .

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia