Harian Metro

Laluan sempit parkir kuarters sesak

-

Putrajaya: Sesak dengan deretan ratusan kenderaan tidak ubah seperti keadaan di flat Projek Perumahan Rakyat (PPR) sekitar ibu kota.

Itu situasi dirasai penghuni kuarters kakitangan kerajaan di pusat pentadbira­n negara di sini apabila terlalu banyak kenderaan diletakkan di pakir dan bahu jalan hingga mengakibat­kan aliran trafik sesak pada waktu puncak.

Tinjauan di lokasi mendapati pemilik meletakkan kenderaan di bahagian kiri dan kanan jalan sedangkan kawasan itu sudah diwartakan sebagai lokasi larangan melalui peringatan papan tanda yang diletakkan di kawasan itu.

Malah ada pemilik kenderaan meletakkan kenderaan di pondok perhentian bas.

Kakitangan swasta yang menetap di Presint 15 di sini, Muhajir Misran, 43, berkata, tindakan pemilik kenderaan sesuka hati menyusahka­n penduduk berikutan laluan utama menjadi sempit.

Menurutnya, kawasan jalan sering sesak hingga menyukarka­n penghuni keluar bekerja atau menghantar anak ke sekolah.

“Kami berharap pihak berkuasa tempatan (PBT) khususnya Perbadanan Putrajaya

(PPj) mengeluark­an kompaun atau menunda kenderaan yang diletakkan di kawasan tidak sepatutnya, “katanya.

Sementara itu Pengarah Bahagian Penguat Kuasa Jabatan Perkhidmat­an Bandar PPj, Mohd Ali Jusoh berkata, isu kekurangan parkir di kawasan perumahan berlaku hampir di semua lokasi di pusat pentadbira­n kerajaan berkenaan.

Menurutnya, masalah timbul apabila penghuni memiliki kenderaan melebihi lot dikhususka­n.

“Akibatnya kenderaan ini diparkir di depan rumah sampah sehingga melimpah ke bahu jalan. Laluan jalan semakin mengecil dan menimbulka­n kesesakan serta berisiko berlaku kemalangan.

“Pemilik kenderaan dinasihatk­an supaya mematuhi peraturan-peraturan yang ditetapkan seperti tidak meletak kenderaan di garisan kuning dan zon larangan parkir.

“Bahagian Penguat Kuasa PPj sentiasa menjalanka­n rondaan dan pemantauan serta tidak akan teragak-agak mengambil tindakan mengeluark­an kompaun termasuk yang dilakukan oleh pihak polis,” katanya.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia