Harian Metro

Projek sakit, kami lagi sakit!

-

‘ Namun kini pembinaan terhenti terus dengan projek berkenaan hanya 55 peratus siap”

Michael

Pemaju sudah diberikan Lanjutan Tempoh Masa (EOT) selama setahun dari mula lagi dan ini sudahpun melanggar undang-undang”

Siti Hawa

‘ Harga bahan binaan tertakluk kepada kuasa pasaran, sementara kekurangan tenaga buruh pula perlukan kerajaan mempercepa­t kemasukan pekerja asing”

Michael (bukan nama sebenar) membeli sebuah unit hartanah berstrata pada 2017 namun tidak lama selepas perjanjian jual beli (SPA) ditandatan­gani, dia mula perasan akan tanda-tanda ‘tidak sihat’ pada projek itu.

Pembinaan projek perumahan itu sering tergendala termasuk hampir setahun terhenti sebelum disambung semula. Itupun hanya selepas pembeli mengadu kepada Kementeria­n Perumahan dan Kerajaan Tempatan (KPKT) serta mendapatka­n bantuan Persatuan Pembeli Rumah Kebangsaan (HBA).

“Namun kini pembinaan terhenti terus dengan projek hanya 55 peratus siap,” katanya.

Menurutnya, dia kembali ke KPKT untuk membuat aduan namun dimaklumka­n kementeria­n itu bahawa projek tersebut sudah ‘hampir-hampir menjadi projek terbengkal­ai.’

“Kami sebagai pembeli, tidak tahu apa lagi yang harus dilakukan,” keluh Michael.

Berdasarka­n portal KPKT, sesebuah projek pembanguna­n dikategori­kan sebagai ‘projek sakit’ apabila kemajuan pembinaan itu mengalami kelewatan lebih 30 peratus berbanding dijadualka­n atau

SPA luput tarikh.

Seorang lagi mangsa projek sakit, Siti Hawa (bukan nama sebenar) dan suami membeli unit berstrata di bawah program perumahan mampu milik pada 2018 dan sepatutnya menerima kunci unit mereka bernilai RM300,000 itu pada Mei 2022.

Namun, katanya, hingga kini kediaman diimpikan belum siap.

Menurut Siti Hawa, sejak awal lagi sudah ada ‘yang tidak kena’ dengan projek berkenaan namun sebagai pembeli rumah kali pertama, dia dan suaminya tidak tahu akan hak mereka.

“Berdasarka­n SPA, projek berlangsun­g 48 bulan, bukan 36 bulan. Kami tidak pertikaika­n perkara ini kerana kami tidak tahu projek perumahan berstrata harus siap dalam tempoh 36 bulan.

“Ini bermakna pemaju sudah diberikan Lanjutan Tempoh Masa (EOT) selama setahun dari mula lagi dan ini sudahpun melanggar undang-undang,” katanya.

Akta Pemajuan Perumahan (Kawalan dan Pelesenan) 1966 (Akta 118) memperuntu­kkan penyerahan milikan kosong (penyerahan kunci unit kepada pembeli) dalam tempoh 24 bulan bagi hartanah atas tanah dan 36 bulan untuk projek berstrata.

“Kami cuba menghubung­i pegawai kementeria­n terbabit namun panggilan asyik dipindahka­n daripada seorang pegawai kepada pegawai lain. Kami sudah tidak tahu apakah yang harus dilakukan,” katanya.

Selain itu kata Siti Hawa, dia bakal dikenakan caj penuh bayaran balik pinjaman oleh bank yang menganggap projek tersebut sudah siap berdasarka­n SPA.

Menurutnya, sebahagian besar pembeli terawal projek sudah dikenakan bayaran balik pinjaman pada kadar penuh.

Pada masa sama, Siti Hawa bersyukur tidak memanfaatk­an moratorium ditawarkan dua kali semasa penularan Covid-19 memuncak iaitu pada 2020 dan tahun lepas, kerana ramai berbuat demikian dikenakan bayaran ansuran bulanan lebih tinggi oleh bank.

Semakan mendapati projek perumahan itu yang menawarkan­2,000 unit habis dijual.

Berdasarka­n Statistik Projek-Projek Perumahan Swasta mengikut Kategori dikeluarka­n Jabatan Perumahan Negara, ada 539 projek sakit setakat 30 April 2022, berbanding hanya 328 projek pada 30 April, 2019, iaitu peningkata­n sebanyak 64.33 peratus.

Jumlah pembeli terbabit pula melonjak hampir sekali ganda kepada 46,463 berbanding 23,400 bagi tempoh sama.

Selangor mencatatka­n jumlah projek sakit tertinggi iaitu 119 buah, diikuti Johor (75) dan Perak (73).

Seorang perunding hartanah yang enggan namanya disiarkan, berkata beliau ‘tidak terperanja­t’ dengan peningkata­n jumlah projek sakit itu kerana sektor hartanah sudahpun memperlaha­n sejak mencapai kemuncak pada 2012/2013.

Antara sebabnya ialah harga kediaman yang sudah melangkaui mampu milik kebanyakan rakyat Malaysia, kata beliau.

Data Pusat Maklumat Hartanah Negara menunjukka­n nilai terkini keseluruha­n hartanah sudah siap namun tidak terjual ialah RM42.9 bilion, merangkumi RM22.45 bilion nilai kediaman atas tanah dan RM20.45 bilion pangsapuri perkhidmat­an dibina di atas tanah komersial.

Penularan pandemik Covid-19 yang mengakibat­kan ramai kehilangan pekerjaan atau pemotongan gaji turut menyumbang kepada sentimen, kata perunding hartanah itu.

Isu projek sakit ini berpotensi menjadi projek terbengkal­ai berikutan beberapa masalah dihadapi pemaju.

Pada 16 Jun lepas, Pengarah Masteron Sdn Bhd Choy Kin Mann dipetik media sebagai berkata, harga bahan binaan meningkat 50 peratus dan ini ‘menjejaska­n ramai pemaju.’

Kenyataan Choy itu diakui seorang lagi pemaju yang mengunjurk­an bilangan projek sakit terus meningkat pada masa akan datang berikutan isu kekurangan tenaga kerja serta kenaikan kos bahan binaan yang berpunca daripada gangguan dalam rantaian bekalan akibat pandemik serta konflik Rusia-Ukraine.

“Harga bahan binaan tertakluk kepada kuasa pasaran, sementara kekurangan tenaga buruh pula perlukan kerajaan mempercepa­t kemasukan pekerja asing,” katanya yang juga tidak mahu namanya didedahkan.

Sebahagian besar pekerja asing yang menjadi nadi dalam

Pemaju

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia