Harian Metro

MBPG kesan rumah sewa secara tak sah

-

Johor Bahru: Majlis Bandaraya Pasir Gudang (MBPG) mengadakan program pemutihan rumah pangsa yang dikesan disewakan secara tidak sah bagi memastikan hanya pihak yang memenuhi kriteria ditetapkan menghuni di bangunan terbabit.

Datuk Bandar Pasir Gudang Datuk Asman Shah Abd Rahman berkata, langkah berkenaan dibuat susulan aduan diterima pihaknya daripada orang ramai berkaitan terdapat penghuni yang menyewa rumah pangsa di Taman Cendana dan Taman Air Biru tanpa melalui saluran yang sepatutnya.

Di samping itu, beliau berkata, pihaknya menerima aduan daripada orang ramai di media sosial berkaitan rumah pangsa itu disewakan secara haram kepada mereka yang tidak layak atau sewa atas sewa.

Menurutnya, penyewa asal juga mengaut keuntungan dengan menyewakan unit dengan harga yang lebih tinggi.

Katanya, pihaknya memutuskan untuk menjalanka­n program pemutihan di termasuk memberi notis kepada mereka yang tinggal di flat secara haram dan meminta mereka berpindah.

“Proses pemutihan itu sudah bermula pada April tahun ini,” katanya di Sesi Town Hall Bersama Datuk Bandar di Dewan Serbaguna Taman Mawar di sini, kelmarin.

Asman Shah berkata, pihaknya akan memberi peluang dan tempoh bagi penghuni yang memenuhi kriteria untuk menyewa unit terbabit.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia