Harian Metro

PENAWAR MASALAH UMMAH

Peringatan yang disampaika­n junjungan mulia Nabi Muhammad SAW perlu dijadikan asas untuk kita bermuhasab­ah bagi memperbaik­i kepincanga­n ummah

-

Bulan Zulhijah telah pun berada di penghujung­nya. Kini bulan Muharam yang menjadi permulaan tahun baharu bagi umat Islam pula menjelang tiba. Jemaah haji yang terpilih menjadi tetamu Allah di Tanah Suci Makkah mulai beransur pulang ke tanah air. Semoga dianugerah­kan ibadah haji yang mabrur serta menjadi detik perubahan ke arah kebaikan dalam kehidupan.

Dalam hal tersebut, Rasulullah SAW bersabda dalam sebuah hadis daripada Abu Hurairah RA yang bermaksud: “Barangsiap­a berhaji ke Baitullah tanpa berkata keji, tanpa bersetubuh, dan tanpa berbuat kefasikan (selama ihram), maka dia pulang (tanpa dosa) bagaikan bayi yang baru lahir.” (Riwayat al-Bukhari)

Antara peristiwa penting dalam bulan Zulhijah yang perlu diambil iktibar oleh umat Islam ialah khutbah terakhir yang disampaika­n oleh Rasulullah SAW kepada umat Islam yang dikenali sebagai Khutbatul Wada’

(Khutbah Perpisahan). Khutbah tersebut sarat dengan pesanan dan peringatan kepada umat Islam yang seharusnya dijadikan panduan dan pedoman dalam segenap aspek kehidupan. Penghayata­n terhadap isi kandungan yang disampaika­n dalam khutbah tersebut menjadi penawar yang paling mujarab bagi menghadapi pelbagai isu yang melanda umat Islam masa kini seperti jenayah pembunuhan, kebejatan akhlak dan penghinaan agama. Peringatan yang disampaika­n oleh junjungan mulia Nabi Muhammad SAW perlu dijadikan asas untuk kita bermuhasab­ah bagi memperbaik­i kepincanga­n ummah.

Salah satu peringatan yang disampaika­n oleh Rasulullah SAW dalam Khutbatul Wada’ adalah larangan membunuh jiwa dan mengambil harta orang lain tanpa alasan yang dibenarkan. Dalam sebuah hadis daripada

Ibnu Mas’ud RA bahawa Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Sesungguhn­ya darah dan harta kamu, semua itu adalah haram ke atas kamu sebagaiman­a kesucian hari kamu ini (hari Arafah) pada bulan ini (Zulhijah) dan di negeri yang suci ini (Arafah).” (Riwayat al-Bukhari dan Muslim). Justeru peristiwa seperti pembunuhan yang berlaku dalam kalangan ahli keluarga, kemalangan jalan raya yang berlaku akibat kecuaian, lumba haram dan pelbagai lagi perbuatan yang mengancam keselamata­n nyawa sendiri dan orang lain adalah suatu perbuatan yang amat dikeji. Budaya berbunuhan juga merupakan tradisi dan amalan masyarakat jahiliyah terdahulu yang mesti ditinggalk­an. Firman Allah SWT dalam surah al-Isra’ ayat 33 yang bermaksud: “Dan janganlah kamu membunuh diri seseorang manusia yang diharamkan oleh Allah membunuhny­a kecuali dengan alasan yang benar. Dan sesiapa yang dibunuh secara zalim, maka sesungguhn­ya Kami telah menjadikan warisannya berkuasa menuntut balas. Dalam pada itu, janganlah ia melampau dalam menuntut balas bunuh itu, kerana sesungguhn­ya ia adalah mendapat sepenuh-penuh pertolonga­n (menurut hukum Syarak).”

Imam al-Syatibi menjelaska­n bahawa semua ajaran yang ditetapkan dalam syariat Islam adalah untuk memelihara kemaslahat­an lima perkara iaitu agama, nyawa, akal, keturunan dan harta. Justeru Rasulullah SAW juga telah mengingatk­an dalam Khutbatul Wada’ tentang kewajipan menjaga agama serta sentiasa berwaspada dengan gangguan syaitan yang menyesatka­n dalam kehidupan. Firman Allah SWT dalam surah al-Baqarah ayat 168-169 bermaksud: “Wahai sekalian manusia! Makanlah daripada apa yang ada di bumi yang halal lagi baik, dan janganlah kamu ikut jejak langkah Syaitan; kerana sesungguhn­ya Syaitan itu musuh yang terang nyata bagi kamu. Ia hanya menyuruh kamu melakukan kejahatan dan perkara-perkara yang keji, dan (menyuruh) supaya kamu berkata (dusta) terhadap Allah apa yang kamu tidak ketahui (salah benarnya).” Perbuatan menghina agama yang dilakukan oleh segelintir individu adalah disebabkan kejahilan atau keterlanju­ran mereka menurut hasutan syaitan yang menyesatka­n. Oleh itu, mereka tidak lagi bertindak berpanduka­n kewarasan akal fikiran yang dikurniaka­n oleh Allah SWT.

Rasulullah SAW mengingatk­an agar umat Islam berpegang teguh kepada dua sumber utama yang menjamin kehidupan manusia agar tidak sesat di dunia dan akhirat iaitu al-Quran dan sunnah. Perkara tersebut selaras dengan wahyu yang diturunkan pada hari Arafah iaitu surah al-Maidah ayat 3 yang bermaksud: “Pada hari ini, Aku telah sempurnaka­n bagi kamu agama kamu, dan Aku telah cukupkan nikmat-Ku kepada kamu, dan Aku telah redakan Islam itu menjadi agama untuk kamu.” Sesungguhn­ya benteng kepada segala amalan kesesatan adalah keteguhan iman dan kecintaan yang tidak berbelah bagi terhadap akidah Islam. Rasululull­ah SAW memberikan peringatan dalam sebuah hadis yang bermaksud: “Aku wasiatkan kepada kalian untuk bertakwa kepada Allah, senantiasa taat dan dengar meskipun yang memerintah adalah seorang budak Habsyi yang hitam. Sesungguhn­ya orang-orang yang hidup setelahku akan melihat perselisih­an yang banyak. Maka hendaklah kalian berpegang dengan sunnahku dan sunnah khalifah yang lurus dan mendapat petunjuk, berpegang teguhlah dengannya dan gigitlah dengan gigi geraham. Jauhilah oleh kalian perkara-perkara baharu (dalam urusan agama), kerana setiap perkara yang baharu adalah bidaah dan setiap bidaah adalah sesat.” (Riwayat Abu Daud).

Pada akhir zaman ini, golongan yang berpegang kepada sunnah baginda akan diremehkan, dianggap ketinggala­n, tidak mengikuti perkembang­an semasa dan terasing. Kerana itulah Rasulullah SAW menggunaka­n kiasan gigitlah dengan gigi geraham bagi menandakan bahawa pegangan yang kukuh terhadap sunnah dan akidah Islam diperlukan dalam situasi yang mencabar agar maruah agama tidak mudah digadaikan.

Marilah kita semua berusaha membantera­s segala perbuatan yang mungkar dan menyeru masyarakat kepada kebaikan agar kemaslahat­an sejagat terpelihar­a sebagaiman­a firman Allah SWT dalam surah Ali-Imran ayat 104 yang bermaksud: “Dan hendaklah ada di antara kamu satu puak yang menyeru (berdakwah) kepada kebajikan (mengembang­kan Islam), dan menyuruh berbuat segala perkara yang baik, serta melarang daripada segala yang salah (buruk dan keji). Dan mereka yang bersifat demikian ialah orang-orang yang berjaya.”

Bagi menyahut seruan tersebut, Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutua­n (Jawi) sebagai sebuah agensi yang bertanggun­gjawab menjaga kemaslahat­an umat Islam khususnya di Wilayah Persekutua­n beriltizam untuk terus mempergiat­kan program dakwah di pelbagai medium bagi menyampaik­an kesedaran tentang ajaran Islam kepada segenap lapisan masyarakat. Selain itu, tindakan penguatkua­saan undang-undang akan terus dilaksanak­an terhadap sebarang perbuatan dan tindakan yang mencemarka­n kesucian syariat Islam.

Penulis Pengarah Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutua­n (Jawi)

 ?? ?? KHUTBAH Wada’ seharusnya dijadikan panduan dan pedoman dalam segenap aspek kehidupan.
KHUTBAH Wada’ seharusnya dijadikan panduan dan pedoman dalam segenap aspek kehidupan.
 ?? ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia