Harian Metro

‘Negara saya ini serba kekurangan’

-

‘ Selain, Nigeria dan Niger di benua Afrika, ibadah sama turut diadakan di Palestin, Syria, Yaman, Kemboja, India dan lain-lain”

Mohd Johari

ereka melompat, menjerit dan berpeluk kegembiraa­n sebaik saja sampul berwarna biru dibuka kerana di dalamnya mengandung­i ‘duit raya’ CFA$2,000, bersamaan RM12.

Mereka gembira bukan kepalang kerana seumur hidup mereka itulah kali pertama mendapat duit raya dan itu juga kali pertama diberi wang tunai sebanyak itu.

Adegan spontan, tapi penuh emosi berlaku ketika tujuh sukarelawa­n Muslim Care Malaysia (MCM) mengadakan sambutan pasca Aidiladha bersama penduduk di Bassora, pinggir bandar Niamey, ibu negara Niger, Afrika.

Ketua misi yang juga Timbalan Presiden MCM, Mohd Johari Ismail berkata, ia antara kenangan sukar dilupakan pihaknya sepanjang program ibadah korban dan akikah sumbangan rakyat Malaysia di dua negara berjiran, Nigeria dan Niger pada 7 hingga 19 Julai lalu.

“Dalam melakukan kerja kebajikan, tiada yang lebih indah daripada melihat wajah riang dan gembira orang yang kita bantu.

“Melihat kanak-kanak seramai lebih 50 itu melompat, menjerit-jerit dan berpeluk kegembiraa­n apabila diberi duit raya, MasyaAllah, hanya Tuhan yang tahu perasaan kami. Jika mereka gembira, pastinya kami lebih gembira,” katanya.

Mohd Johari berkata, tidak seperti di Malaysia pemberian duit raya bukan

Niger: “Kehadiran sukarelawa­n Muslim Care Malaysia (MCM) ke kampung saya, seolah-olah mimpi menjadi kenyataan,” kata Dr Mokhtar Moussa yang menjadi ‘tuan rumah’ kepada rombongan sukarelawa­n MCM di Niger.

Beliau yang juga pengasas syarikat kutipan zakat di Niger, Awqaf Bait Zakat adalah lulusan doktor falsafah dalam bidang kewangan Islam di Universiti Malaya (UM) dan pernah menetap di Malaysia kebiasaan atau adat dalam sambutan Aidiladha atau Aidilfitri di Niger.

Niger adalah negara di barat Afrika dengan jumlah pendudukny­a seramai 22 juta dan 98 peratus daripadany­a beragama Islam. Ia negara bekas tanah jajahan Perancis yang mencapai kedan

selama tujuh tahun.

Dr Mokhtar, 39, berkata, beliau terharu dan berterima kasih kepada rakyat Malaysia dan MCM kerana memilih Niger sebagai destinasi melaksanak­an korban dan akikah pada tahun ini.

“Mohon maaf jika anda tidak selesa. Negara saya ini serba kekurangan, bukan seperti di Malaysia,” katanya yang memiliki Ijazah Sarjana Muda Undang-undang merdekaan pada 1960.

Biarpun sudah 62 tahun merdeka, negara itu masih ketinggala­n daripada segi kemudahan infrastruk­tur dan ekonomi. Rangkaian jalan raya banyak tidak berturap, selain bekalan elektrik dan air amat terbatas.

Kadar buta huruf tinggi

Syariah di Universiti Al-Azahar, Mesir dan pernah berkhidmat sebagai penyelidik di Jerman.

Menurutnya, apabila datang sendiri ke Niger, pastinya sukarelawa­n MCM lebih mengenali negara itu yang kurang popular dalam kalangan rakyat Malaysia.

“Ramai orang Malaysia lebih kenal Nigeria tapi tak tahu kewujudan Niger. Sedangkan saiz Niger lebih besar dan negara kami lebih dikatakan mencapai sehingga lebih 60 peratus daripada keseluruha­n populasi menyebabka­n purata pendapatan isi rumah penduduk Niger sekadar antara RM500 atau RM600 sebulan.

Mohd Johari berkata, atas dasar ukhuwah di antara ramai umat Islam,” katanya.

Menurut Dr Mokhtar, apa yang menjadi keutamaan pihaknya sekarang ialah meletakkan perkara berkaitan Islam di peringkat formal dan lebih sistematik.

“Subjek berkaitan Islam tidak diajar di sekolah rendah, menengah apa lagi di universiti. Agensi kerajaan berkaitan Islam juga tiada. Sebab itulah saya tidak ada kerja biarpun ada kelulusan tinggi” katanya. sesama umat Islam, MCM buat kali pertama melakukan program akikah di negara itu, selepas terlebih dulu menyempurn­akan ibadah korban di Nigeria.

“Keseluruha­n MCM menyempurn­akan amanah ibadah korban di 17 negara termasuk Malaysia. Selain, Nigeria dan Niger di benua Afrika, ibadah sama turut diadakan di Palestin, Syria, Yaman, Kemboja, India dan lain-lain,” katanya.

Menurutnya, di Nigeria sukarelawa­n MCM menyempurn­akan ibadah korban diamanahka­n rakyat Malaysia membabitka­n 86 lembu dan 468 kambing yang keseluruha­nnya bernilai hampir RM325,000.

Jumlah itu disumbangk­an organisasi berkolabor­asi bersama MCM iaitu Pertubuhan Kebajikan Al-Mannar Malaysia, Pertubuhan Jariah Qaseh, Kompleks Tahfiz Al-Quran Al-Qaradhawi, Temerloh, Pahang, Pusat Asuhan Tunas Islam (Pasti) Selangor dan Pertubuhan Kebajikan Ilmu dan Amal Selangor (Geng Talaqqi).

Kata Mohd Johari, disebabkan masalah birokrasi dia dan enam lagi peserta misi tidak berkesempa­tan ke lokasi dan menyempurn­akan sendiri penyembeli­han korban di Nigeria.

“Tanggungja­wab itu kami serah kepada wakil MCM di

 ?? ?? MOHD Johari mengagihka­n sampul mengandung­i duit raya di Kampung Bassora, Niger.
KANAK-KANAK di Kampung Guesse Beri memegang potongan daging kambing yang baru diterima selepas disembelih.
MOHD Johari mengagihka­n sampul mengandung­i duit raya di Kampung Bassora, Niger. KANAK-KANAK di Kampung Guesse Beri memegang potongan daging kambing yang baru diterima selepas disembelih.
 ?? ?? DR Mokhtar (kiri) bersama Mohd Johari.
DR Mokhtar (kiri) bersama Mohd Johari.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia