The Sun (Malaysia)

China to prosecute ex-editor who queried party line


BEIJING: China will prosecute the former editor-in-chief of the official Communist Party publicatio­n in the violence-prone far western region of Xinjiang on charges of corruption after he expressed doubt about government policies, the paper said yesterday.

Hundreds have died in the last few years in Xinjiang unrest blamed by the government on militants.

Rights groups and exiles say controls on the religion and culture of the Uighur people who call the region home are more to blame for the violent outbreaks.

China denies any such repression takes place.

Zhao Xinwei had run the Xinjiang Daily until he was put under investigat­ion in May for suspected “serious discipline breaches”, a term that generally refers to graft.

An investigat­ion has found that Zhao “improperly discussed” party policies in Xinjiang and “publicly made comments in opposition” to how the party conducted itself in the region, the newspaper said in a terse front page report.

“(His) words and deeds were not in line with the centre or regional party committee,” it added, citing infringeme­nts over issues of principle such as opposition to separatism, “violent terrorism” and religious extremism, but did not elaborate.

The party bars overt dissent by members on key policies such as ethnic unity or religious extremism, maintainin­g a firm line that is never questioned by state media.

The probe further found that Zhao abused his position, squandered public funds, took gifts and embezzled money, the report said.

He has been expelled from the party and his case handed over to legal authoritie­s, meaning he will be prosecuted, it added.

It was not possible to reach Zhao for comment and unclear if he has a lawyer.

China’s courts and prosecutor­s come under party jurisdicti­on and do not challenge party accusation­s.

The report was widely picked up by other Chinese media, including the official People’s Daily website.

According to his official biography, Zhao, 58, had worked in Xinjiang for most of his career, arriving in 1986 in its far southern city of Kashgar, deep in the Uighur heartland, where he eventually became propaganda chief.

Zhao, a Han Chinese from the northern province of Shanxi, ran the Xinjiang Daily from January 2011 and was also its Communist Party chief. – Reuters

Newspapers in English

Newspapers from Malaysia