Utusan Borneo (Sabah)

Ops Bersepadu Esscom, 91 diperiksa

- Oleh AMIR ANUAR

TAWAU: Ops Bersepadu Esscom yang dijalankan selama lima jam di dua lokasi berasingan di sini, Isnin lepas, menyaksika­n pemeriksaa­n dokumentas­i terhadap 91 individu.

Ketua Pejabat Imigresen Tawau Noraini Rasi berkata operasi itu dijalankan antara jam 11 malam dan 4 pagi kelmarin di kawasan tapak pembinaan dan sekatan jalan raya.

“Kita berhasil menahan tujuh lelaki melibatkan dua

BANJIR KILAT: Hujan lebat yang turun secara berterusan selama kirakira tiga jam kelmarin mengakibat­kan beberapa kawasan di sekitar ibu negeri termasuk Jalan Tuaran, Taman Perindustr­ian Kota Kinabalu (KKIP), dan Jalan Sulaman menghala ke Sepanggar digenangi air sedalam kira-kira dua kaki.

Keadaan itu turut menyebabka­n beberapa jalan utama termasuk Jalan Coastal, Jalan Tun Fuad Stephen dan Jalan Teluk Likas mengalami kesesakan sejak jam 4 petang kelmarin.

Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) Sabah mengeluark­an kenyataan di laman sosial Facebook mengatakan kenaikan air yang mendadak dipercayai disebabkan ketiadaan belukar akibat kebakaran baru- baru ini.

JBPM Sabah juga memberikan tips ringkas ketika melalui warga Indonesia dan lima Filipina berusia 20 hingga 50 tahun di dalam operasi kali ini,” katanya di sini kelmarin.

Beliau berkata kesemua suspek pendatang tanpa izin terbabit ditahan mengikut Seksyen 6 ( 1) ( c) Akta Imigresen 1959/63 kerana gagal mengemukak­an dokumen sah.

Menurut Noraini, operasi melibatkan pelbagai gabungan agensi dan jabatan penguatkua­sa itu dijalankan di simpang Jambatan Putih dan tapak pembinaan di kawasan Sin On.

“Seramai 32 pegawai dan jalan berair iaitu dengan meneruskan pemanduan dalam keadaan tenang dan perlahan sekitar 20 kmj dan jangan lepaskan pedal minyak serta memandu di laluan jalan tengah.

Sekiranya kenderaan terhenti di tengah jalan, jangan sesekali menghidupk­an kereta anggota penguatkua­sa dari 10 agensi dan jabatan yang turut serta di dalam Ops Bersepadu Esscom pada kali ini,” katanya.

Operasi yang diketuai Insp Joseph Jelian Wilson Sigai (polis) itu melibatkan penyertaan polis, Imigresen, Pasukan Gerakan Am, Jabatan Tenaga Kerja dan Majlis Perbandara­n Tawau.

Turut serta, Jabatan Pengangkut­an Jalan, Kastam, Pelabuhan Tawau, Jabatan Pendaftara­n Negara dan Kementeria­n Perdaganga­n Dalam Negeri, Koperasi dan Kepengguna­an.

dan berusaha mencari kawasan yang selamat untuk berteduh. Selain itu, apa yang paling penting segera hubungi pasukan keselamata­n yang sentiasa bersedia menghadapi sebarang kecemasan di mana sahaja. - Oleh VIVI OLVIANA NAJURUS, Foto Ehsan Sahabat JBPM Sabah

 ??  ??
 ??  ?? TUMPUAN operasi melibatkan kawasan tapak pembinaan selain sekatan jalan raya.
TUMPUAN operasi melibatkan kawasan tapak pembinaan selain sekatan jalan raya.
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia