Utusan Borneo (Sabah)

Hasrat PAS lahirkan ‘anak sulung’ di Sarawak tidak kesampaian

-

KUCHING: Hasrat Parti Islam Se-Malaysia (PAS) untuk melahirkan ‘ anak sulung’ di negeri ini tidak kesampaian apabila tewas di semua kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) yang ditandingi dalam Pilihan Raya Negeri Ke-11 (PRN11) pada Sabtu.

Sebelum ini Pengarah Pilihan Raya PAS Datuk Mustafa Ali dalam satu kenyataan akhbar berkata daripada 11 kerusi yang ditandingi dan antara kawasan DUN yang diyakini berpeluang untuk menang ialah di N29 Beting Maro.

Ini berikutan Beting Maro dengan 10,528 pengundi dan 90 peratus daripadany­a Melayu- Melanau antara kerusi panas ekoran perbezaan majoriti sebanyak 391 undi dalam PRN yang lalu.

Setiausaha PAS Sarawak Mukhtar Suhaili dalam kenyataan akhbarnya berkata sungguhpun kalah di semua kerusi yang ditandingi namun tetap menang moral dan semangat.

“Keputusan telah diperolehi dan duka cita dimaklumka­n PAS belum berjaya melahirkan Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) sulung dalam PRN kali ini.

“Pas telah menang moral dalam PRN kali ini meskipun tidak menang sebarang kerusi DUN di Sarawak,” katanya dalam satu kenyataann­ya pada Sabtu.

Selain Beting Maro, PAS turut bertanding di N7 Semariang, N16 Muara Tuang, N24 Sadong Jaya, N27 Sebuyau, N60 Kakus, N67 Jepak, N70 Samalaju, N72 Lambir dan N74 Pujut.

Pada pilihan raya yang lalu PAS turut tewas dengan majoriti 2,276 di Sebuyau, Sadong Jaya (tewas majoriti 2,934), Tanjong Datu (tewas majoriti 3,216) dan Muara Tuang tewas majoriti 7,843.

Sementara Timbalan Presiden PAS Datuk Ustaz Tuan Ibrahim Tuan Man dalam laman Facebookny­a dipetik: “Kalau kita bekerja hanya untuk pilihan raya, kita tentu kecewa, namun Allah tidak akan mengecewak­an kita, Salam Perjuangan buat semua petugas.”

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia