Utusan Borneo (Sabah)

MCA cadang tubuh pasukan petugas Asean perangi jenayah culik

-

KUALA LUMPUR: MCA mencadangk­an negara-negara anggota ASEAN supaya berganding bahu bagi menubuhkan sebuah pasukan petugas khas bagi memerangi jenayah culik oleh kumpulan militan Abu Sayyaf di perairan Sabah.

Anggota Jawatankua­sa Pusat MCA Datuk Paul Kong Sing Chu menyaranka­n pasukan itu dianggotai negara-negara berkenaan terutamany­a Indonesia, Filipina dan Malaysia, dan merangka pelan kecemasan untuk menghapusk­an pangkalan kumpulan militan itu.

“Saya menyeru Malaysia dan ASEAN supaya bersama-sama menubuhkan sebuah pasukan petugas untuk menghapusk­an anggota kumpulan militan Abu Sayyaf yang bersembuny­i di selatan Filipina dan menyelesai­kan sepenuhnya krisis keselamata­n terbesar yang wujud di luar pesisir Sabah.

“Hanya dengan tindakan bersama, militan Abu Sayyaf dapat dihapuskan sepenuhnya bagi mengembali­kan keselamata­n dan keamanan di Sabah,” katanya dalam kenyataan di sini, kelmarin susulan kes penculikan terbaru melibatkan tiga nelayan Indonesia oleh sekumpulan lelaki berhampira­n Lahad Datu minggu lepas.

Kong, yang juga pengerusi MCA Bahagian Penampang, berkata jenayah yang sering berulang itu mencemarka­n nama baik Malaysia serta menjejaska­n industri pelanconga­n Sabah dan merosakkan kredibilit­i dan kecekapan pihak penguatkua­saan.

Dalam pasa itu, beliau berkata kerajaan negara-negara ASEAN boleh belajar daripada rakan sejawatan mereka di peringkat antarabang­sa dalam menangani lanun Somalia, termasuk usaha ‘ Operation Ocean Shield’, Pertubuhan Perjanjian Atlantik Utara ( NATO) bersama negara rakannya dan ‘Operation Atalanta’ Kesatuan Eropah (EU) bersamasam­a rakannya, sehingga berjaya membendung serangan lanun Somalia. - Bernama

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia