Utusan Borneo (Sabah)

Helikopter, jet ski dan penyelam sertai operasi cari warga Mesir hilang

-

LANGKAWI: Sebuah helikopter dan sebuah jet ski milik Jabatan Bomba dan Penyelamat kelmarin menyertai operasi mencari dan menyelamat ( SAR) seorang warga Mesir yang masih belum dijumpai selepas terjatuh dari balkoni bilik sebuah hotel di sini Isnin lepas.

Agensi Penguatkua­saan Maritim Malaysia (APMM) dalam kenyataan berkata pencarian dari udara akan melibatkan kawasan lingkungan tiga batu nautika (10km) di sekitar lokasi kejadian.

Selain itu, sepasukan penyelam dari Tentera Laut Diraja Malaysia ( TLDM) juga menyertai operasi SAR yang diaktifkan pukul 7.30 pagi tadi.

“Operasi SAR turut melibatkan sebuah bot maritim (APMM) dan sebuah bot polis marin. Penyelam TLDM turut memberi bantuan mencari mangsa,” kata kenyataan itu di sini kelmarin.

Yahya Yousry Mohamad Al-Sayid, 27, dilaporkan hilang kira-kira pukul 4 petang Isnin lalu selepas dipercayai terjatuh ke laut dari balkoni bilik sebuah hotel yang dihuninya di sini.

Usaha pencarian semalam terpaksa dihadkan kepada kawasan pesisiran pantai berikutan keadaan angin kuat yang kadangkala mencapai 50km sejam dan ombak sehingga 3.5 meter yang menyukarka­n pergerakan bot.

Sementara itu, Berjaya Hotels & Resorts dalam satu kenyataan berkata Yahya

Yousry tiba di hotel itu pada hari Isnin lepas bersamasam­a isterinya untuk percutian dan sepatutnya mendaftar keluar semalam.

Berdasarka­n maklumat daripada isterinya, kenyataan itu menyebut mangsa berada di chalet inapannya, secara tiba- tiba terjatuh ke laut dan dipercayai ditarik arus deras dalam kejadian itu.

Pihak hotel itu telah menggerakk­an beberapa jet ski miliknya untuk mencari mangsa serta-merta sebelum ketibaan pasukan mencari dan menyelamat pada hari itu namun gagal mengesanny­a.

Mereka turut memberikan kerjasama kepada pasukan penyelamat untuk memudahkan usahausaha pencarian itu selain menyediaka­n penginapan dan makan minum isteri mangsa sepanjang operasi itu dijalankan.-Bernama

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia