Utusan Borneo (Sabah)

Nadi transforma­si dan perubahan

Umat Islam perlu pandang ke hadapan dengan fikiran positif

- Oleh DELLROY

KENINGAU: Solidariti dan kesatuan bangsa menjadi elemen penting dalam memastikan dinamik negara bangsa selain menjadi nadi transforma­si dan perubahan ke era kemajuan dan kecemerlan­gan.

Ketua Umno Bahagian Pensiangan Datuk Abdul Ghani Datuk Hj Mohd Yassin berkata bersamaan itu, umat Islam perlu memandang ke hadapan dengan fikiran positif, menghargai kepelbagai­an yang wujud di Sabah khususnya dan Malaysia amnya.

Katanya kepelbagai­an kaum, agama dan budaya adalah rahmat daripada Allah yang wajar dipertahan­kan dan disyukuri dengan terus memulihara perpaduan dan keharmonia­n yang dinikmati selama ini.

“Ia menuntut setiap lapisan masyarakat membina sikap saling menghormat­i dan menerima perbezaan yang wujud berlandask­an semangat 1Malaysia,” katanya ketika berucap merasmikan Majlis Perhimpuna­n Sambutan Maal Hijrah 1438H/2016M Peringkat Daerah Kecil Sook di Dewan Mini Kg Karanaan Baru, di sini, pada Sabtu.

Beliau berkata umat Islam telah melalui jalan yang jauh dan berliku untuk sampai kepada tahap kemajuan hari ini. Justeru, umat Islam perlu meneruskan penghijrah­an dengan memberi komitmen bersama bagi pembanguna­n berterusan di negeri ini.

Katanya umat Islam haruslah ketepi perbezaan antara sesama, sebaliknya melihat kepada persamaan yang dikongsi bersama.

Dengan semangat hijrah juga katanya, masyarakat Islam perlu saling menghormat­i antara satu sama lain, bertanggun­gjawab dan fokus pada matlamat merapatkan jurang pembanguna­n dan kemiskinan antara kawasan bandar dan luar bandar bagi merealisas­ikan wawasan mencapai status negeri maju yang berpendapa­tan tinggi sekali gus menjamin kesejahter­aan rakyat di negeri ini.

Sehubungan itu, Ghani berkata seharusnya keseriusan kerajaan dalam memajukan negeri ini disambut baik oleh semua pihak.

“Ini boleh dilakukan dengan mengambil bahagian dan bersedia menerima perubahan secara positif. Rakyat keseluruha­nnya menjadi penentu kejayaan segala agenda pembanguna­n yang sedang dan akan dilakasana­kan oleh kerajaan,” jelasnya.

Pada majlis itu, Jusilee Urok dinobatkan sebagai Tokoh Maal Hijrah Peringkat Daerah Kecil Sook.

Sementara itu, Alfazezah Sadiman dan Fathan Hakim Karimin masing- masing menerima anugerah pelajar terbaik Sekolah Rendah Ugama (SRU) 2015.

Manakala Ahmad Khotib Syarbini Hamidi dan Nur Assyurahtu­n Rajimin menerima anugerah terbaik Ujian Penilaian Kelas Kafa.

Hadir sama, Pengerusi Badan Dakwah Islam Daerah Kecil Sook Abdul Kuni Saili, Pegawai Tadbir Agama Jheains Sook Ustaz Haslee Sairin @Harimin, Timbalan Ketua Umno Pensiangan Abie Wednes Gamboi, Ketua Pemuda Umno Pensiangan Jehan Osman, dan Ketua Pemuda PBRS Sook Ramian Ayub.

 ??  ?? GHANI bersama rombongan dan AJK pelaksana bergambar kenangan dengan para penerima anugerah pada majlis itu.
GHANI bersama rombongan dan AJK pelaksana bergambar kenangan dengan para penerima anugerah pada majlis itu.
 ??  ?? GHANI menyampaik­an anugerah Tokoh Maal Hijrah kepada Jusilee.
GHANI menyampaik­an anugerah Tokoh Maal Hijrah kepada Jusilee.
 ??  ?? GHANI melancarka­n tabung badan dakwah Daerah Kecil Sook dan sekali gus menyampai sumbangan.
GHANI melancarka­n tabung badan dakwah Daerah Kecil Sook dan sekali gus menyampai sumbangan.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia