Utusan Borneo (Sabah)

Integrasi nasional

-

diterapkan oleh ahli Kawasan Rukun Tetangga (KRT) Kg Lingkudau yang menyambut mesra kunjungan seramai 18 ahli KRT dari Bandar Baru Bangi Selangor di Dewan Hashim Kg Lingkudau, KETIKA bandar semakin luas hingga meliputi kawasan luar bandar dalam proses tersebut, perintis pertanian mencari cara baharu untuk menanam produk segar yang kita perlukan, dalam bekas, bangunan kosong dan mana-mana ruang kosong yang boleh ditemui untuk menghasilk­an ladang menegak baharu.

“Kami sekadar ingin meniru alam semula jadi.

“Ia tidaklah sefuturist­ik seperti mana yang digambarka­n,” tegas Maarten Vandecruys sambil tersenyum, pengasas berwajah muda remaja Urban Crops, sebuah syarikat Belgium yang mengkhusus dalam sistem pertanian dalaman dengan bantuan lampu LED (diod pemancar cahaya).

Di belakang beliau, dalam limpahan cahaya ungu futuristik yang agak menyeramka­n, koresponde­n Marine Laouchez melihat deretan rak yang mengkhusus kepada hortikultu­r, persekitar­an tertutup tanpa cahaya semula jadi.

Cahaya ungu tersebut adalah hasil pancaran lampu merah dan biru yang dipercayai menyediaka­n keadaan penanaman yang Ranau, baru-baru ini.

Majlis Ramah Mesra seumpamany­a juga dilihat sebagai tonik memupuk integrasi nasional dalam kalangan peserta KRT kedua belah pihak.

Ketibaan rombongan optimum.

Vandecruys meluahkan rasa bangga atas sistem agro berautomas­i sepenuhnya yang telah diwujudkan­nya di Waregem, timur Belgium.

Di makmal Urban Crops, jalur pemprosesa­n mengitar bekas mengandung­i tumbuhan bertunas yang diletakkan dalam sebatian khas, tidak menggunaka­n tanah untuk mengurangk­an risiko penyakit berkaitan haiwan dan faktor luaran lain.

Bekas-bekas tersebut kemudian dihantar ke bilik tertutup di mana dindingnya dibarisi para-para. KRT Bandar Baru Bangi yang diketuai Abdul Rahim Mohkar disambut mesra oleh KRT Kg Lingkudau yang diketuai Pengerusi Sapawi Abdul Ghani.

Sesi dimulai dengan

Di bawah cahaya buatan, tumbuhan tersebut membesar dalam persekitar­an terkawal, di mana air yang dicampur dengan gabungan ideal garam mineral dan nutrien penting disalurkan menerusi sistem hidroponik.

Tiada racun serangga diperlukan dalam persekitar­an yang lebih steril ini dan memandangk­an lampu LED tidak menjadi panas, ia boleh diletakkan hampir dengan tanaman sekali gus membolehka­n lapisan yang ketat.

Menurut Vandecruys, masa depan pertanian menegak akan diperluas ke suaikenal bagi merapatkan lagi permuafaka­tan antara mereka, khususnya dalam aspek keperluan dan kepentinga­n komuniti bersama dalam KRT.

Sapawi dalam ucapan ringkasnya merakam penghargaa­n dan terima kasih serta mengalu-alukan kesudian KRT Bandar Baru Bangi Selangor berkunjung ke KRT Lingkudau Ranau.

Beliau menyifatka­n kunjungan itu sebagai program murni untuk mengeratka­n perpaduan dan permuafaka­tan bagi kedua-dua organisasi KRT skala perindustr­ian.

“Ia sekadar satu revolusi, bukannya revolusi perindustr­ian agro,” katanya mengenai peralihan semula jadi dari ladang ke rumah hijau, kemudian dari rumah hijau ke ladang menegak.

TANAM SENDIRI

Melalui sistem tersebut, satu ruang seluas 50 meter persegi boleh diubah menjadi 500 meter persegi ‘tanah’ yang boleh digunakan semula.

Malah tanaman membesar dua hingga tiga kali ganda lebih pantas daripada tanaman di luar, sekali gus itu.

Sementara itu, Abdul Rahim turut berterima kasih di atas sambutan KRT Kg Lingkudau yang sudi menerima dan menyambut kedatangan mereka.

“Marilah kita kukuhkan perpaduan secara berterusan menerusi program dan aktiviti KRT demi kepentinga­n bersama,” katanya.

Beliau berkata semasa berada di Sabah, khususnya di Ranau, mereka berkesempa­tan melawat ke Pusat Tagal Kg Luanti Baru, Dairy Farm meningkatk­an hasil tuaian.

Di dalam makmal Urban Crops, hingga 220 tanaman kobis matang diperkenal setiap hari dalam ruang seluas 30 meter persegi itu menggunaka­n hanya lima peratus air yang lazimnya digunakan dalam pertanian tradisiona­l.

Bagaimanap­un bagi Samuel Colasse, seorang guru dan penyelidik di pusat penyelidik­an agronomi Carah di Hainaut, timur Belgium, konsep pertanian bandar ketika ini tidak begitu meyakinkan di negaranega­ra seperti Perancis dan Belgium di mana jarak antara ladang dan bandar tidak ketara.

Tetapi dalam persekitar­an bandar pesat seperti New York, projek seperti ini amat berfaedah, katanya lanjut.

Selain itu, dalam persekitar­an iklim sukar atau di kem tentera atau pelarian, situasi bagi idea yang agak futuristik ini boleh dibayangka­n, tambah Colasse.

Makmalnya sendiri telah mengeluark­an bermacamma­cam hasil seperti pisang dan bunga.

Bagi Urban Crops, penggunaan teknologi pertanian menegak boleh dikatakan tidak berpenghuj­ung.

Syarikat tersebut boleh meramal produknya digunakan dalam makmal farmaseuti­kal untuk mengeluark­an tanaman dengan ciri-ciri perubatan, dalam pasar raya yang boleh menjual produk segarnya sendiri dan dalam masa yang sama mengurangk­an kos pengangkut­an, atau dalam komuniti terpencil seperti di Scandinavi­a dan tempat lain.

Buat masa ini, kliennya mempunyai cita-cita yang lebih sederhana.

Sebagai contoh, sebuah restoran terkemuka mahu bereksperi­men dengan cita rasa, tekstur, saiz dan warna bahan-bahannya menerusi perubahan halus cahaya, suhu dan nutrien ketika proses penanaman. (Desa Cattle) Mesilou Kundasang, melihat panorama sayuran segar tanah tinggi Kundasang, selain melawat Menara Tun Mustapha (Yayasan Sabah) Kota Kinabalu, sebelum bertolak balik ke Semenanjun­g pada keesokanny­a.

Majlis berakhir dengan pertukaran cenderamat­a oleh kedua belah pihak, seterusnya diraikan dengan jamuan tengahari.

Urban Foods mendakwa telah menghasilk­an sejenis daun salad dengan rasa yang ‘meletup’ di dalam kerongkong.

Dan bagi dewa atau dewi domestik, terdapat parapara individu dan penetapan pencahayaa­n untuk herba atau tomato ceri yang ditanam sendiri.

Gergasi perabot Sweden IKEA juga sudah terlibat dalam bidang pertanian di rumah secara menegak ini apabila melancarka­n rangkaiann­ya sendiri berupa kit penanaman sayuran pasang sendiri. — AFP

 ??  ?? AHLI KRT Kg Lingkudau bersama ahli rombongan KRT Bandar Baru Bangi Selangor.
AHLI KRT Kg Lingkudau bersama ahli rombongan KRT Bandar Baru Bangi Selangor.
 ??  ?? DAUN salad ditanam dalam sistem pertanian dalaman berautomas­i sepenuhnya dengan pencahayaa­n LED ungu di makmal Urban Crops di Waregem. — Gambar AFP
DAUN salad ditanam dalam sistem pertanian dalaman berautomas­i sepenuhnya dengan pencahayaa­n LED ungu di makmal Urban Crops di Waregem. — Gambar AFP
 ??  ?? ABDUL Rahim turut menyampaik­an cenderamat­a kepada Amran Muntu (kanan) Jawatankua­sa JKKK Lingkudau.
ABDUL Rahim turut menyampaik­an cenderamat­a kepada Amran Muntu (kanan) Jawatankua­sa JKKK Lingkudau.
 ??  ?? SAPAWI (kanan) menerima cenderahat­i disampaika­n Abdul Rahim.
SAPAWI (kanan) menerima cenderahat­i disampaika­n Abdul Rahim.
 ??  ??
 ??  ?? LISDAH Biun (kiri) menerima cenderamat­a disampaika­n Yahni Sulaiman (KRT Bandar Baru Bangi).
LISDAH Biun (kiri) menerima cenderamat­a disampaika­n Yahni Sulaiman (KRT Bandar Baru Bangi).
 ??  ?? SAPAWI (kiri) mewakili KRT Wanita Kg Lingkudau menerima cenderamat­a disampaika­n Zainal Ismail.
SAPAWI (kiri) mewakili KRT Wanita Kg Lingkudau menerima cenderamat­a disampaika­n Zainal Ismail.
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia