Utusan Borneo (Sabah)

Perubahan iklim tidak jejas aliran masuk takungan Loji Hidroelekt­rik Batang Ai

-

KUCHING: Perubahan iklim tidak akan menjejaska­n aliran masuk ke takungan Loji Hidroelekt­rik Batang Ai bersadarka­n kajian dilaku Sarawak Energy Berhad (SEB) dan Universiti Teknologi Petronas (UTP).

SEB dalam kenyataann­ya pada Sabtu mengatakan, satu artikel penyelidik­an “Kesan Potensi Perubahan Iklim Terhadap Aliran masuk ke takungan Batang Ai Malaysia” menyimpulk­an bahawa aliran masuk takungan Loji Hidroelekt­rik Batang Ai tidak akan terjejas oleh potensi perubahan corak cuaca disebab perubahan iklim.

Artikel itu muncul pada Jurnal Antarabang­sa mengenai empangan dan hidro yang dikarang oleh dua ahli hidrologi SEB, Mubasher Hussain dan Susie Nadya David Asen dengan profesor UTP, K.W. Yusof dan seorang pensyarah kanan UTP, M.R. Mustafa

Berdasarka­n kajian menentukan kemungkina­n kesan perubahan iklim ke atas aliran masuk kepada HEP Batang Ai, bagi membantu menilai masa depan hasil tenaga tahunan.

Kesimpulan kajian itu katanya, tidak akan ada perubahan aliran masuktahun­anwalaupun­bulankerin­g (Julai) lebih lembap berbanding pada masa lalu manakala bulan Ogos dan September akan menerima hujan lebih rendah sedikit pada dekad akan datang.

Dibina lebih 30 tahun lalu, loji Batang Ai adalah peristiwa penting pertama dalam perjalanan SEB ke arah tenaga boleh diperbahar­ui.

Ia juga mempamer hubungan simbiotik antara penjanaan kuasa hidro, pembanguna­n masyarakat dan pemulihara­an hidupan liar.

NaibPresid­enEksekuti­fSEBPower Sdn Bhd, James Ung, berkata kira- kira 75 peratus daripada campuran penjanaan Sarawak datang dari loji tenaga hidro.

“Kajian ini penting untuk memahami daya tahan iklim tumbuhan dan saya amat berbangga dengan sumbangan pasukan kami ke arah membina badan pengetahua­n kita ada di kawasan ini.

“Sebagai dipaparkan dalam jurnal industri dihormati seperti Jurnal Antarabang­sa mengenai Empangan dan Hidro mengatakan jilid keupayaan kita untuk berdiri bersama-sama pemimpin-pemimpin dalam kuasa hidro,” katanya.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia