Utusan Borneo (Sabah)

Cadangan wujud Hari Wartawan Kebangsaan disambut baik

-

SIBU: Persatuan Wartawan Sibu (SJA) menyambut baik cadangan Menteri Komunikasi dan Multimedia Datuk Seri Dr Salleh Said Keruak untuk mengadakan Hari Wartawan Kebangsaan Malaysia mulai tahun ini.

Pengerusi SJA Yii Suok Ming berkata, Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) telah mengiktira­f 3 Mei sebagai World Press

Freedom Day pada 1993 untuk meraikan prinsippri­nsip asas kebebasan akhbar.

Tambah beliau, PBB juga telah mengadakan World

Press Freedom Prize bermula 1997 untuk mengiktira­f wartawan atau organisasi yang memberi sumbangan kepada pertahanan dan promosi kebebasan akhbar.

Menerusi kenyataan media semalam, Yii berkata Taiwan telah menetapkan 1 September sebagai sambutan Hari Wartawan manakala di China pada 8 November.

“Untuk Hari Wartawan Kebangsaan Malaysia, ia berita baik kepada pengamal media khusus untuk profesion mereka,” jelasnya.

Beliau berkata akhbar sering dianggap sebagai cawangan tidak rasmi diperiksa pada kuasa kerajaan, dan untuk peranan itu, mereka telah dianggap sebagai estet keempat dalam pengasinga­n kuasa.

“Wartawan tidak perlu menjadi leka. Mereka mesti berusaha memenuhi peranan profesiona­l mereka dan melaporkan dengan benar untuk menikmati kepercayaa­n daripada rakyat,” ujarnya.

Yii berkata, ke arah sambutan Hari Wartawan Kebangsaan Malaysia, pengamal media perlu dijamin dengan hak tersebut supaya mereka boleh bekerja tanpa rasa takut atau pilih kasih.

“Saya harap Hari Wartawan Kebangsaan Malaysia bukan satu sambutan, tetapi hari untuk mencermink­an peranan seperti mereka. Jika ada ruang untuk diperbaiki, mereka mesti bekerja ke arah itu dengan sokongan semua untuk persekitar­an bekerja yang kondusif,” katanya.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia