Utusan Borneo (Sabah)

Janna Nick kembali berganding­an dengan Saharul Ridzwan dalam ‘Bo Bajet’

-

ASTRO First Eksklusif sekali lagi mempertaru­hkan sebuah naskhah unggul, istimewa untuk penonton setia saluran 480. Kali ini, filem TV yang bakal menemui peminat mulai 27 April 2017 ini menampilka­n pendekatan lain dari yang lain, yang mana ia memberi penekanan akan aspek seni kreatif baik dari segi plot penceritaa­n mahupun keseluruha­n penerbitan.

‘Bo Bajet’ (yang bermakna ‘Tiada Bajet’ dalam Bahasa Melayu) merupakan sebuah filem TV yang dihasilkan oleh Woohoo Pictures Sdn Bhd, produksi yang bertanggun­gjawab menzahirka­n karya-karya berkualiti tinggi yang berjaya meraih kutipan jutaan ringgit menerusi filemfilem pecah panggungny­a seperti ‘Ola Bola’ dan ‘The Journey’. Kedua-dua karya ini mendapat pengiktira­fan persada seni sejagat apabila dinobatkan dengan pelbagai anugerah dari bermacamma­cam kategori sama ada di peringkat nasional mahupun antarabang­sa.

Figura yang bernama Chiu Keng Guan atau lebih dikenali dengan nama Chiu di kalangan ramai terutamany­a penggiat seni merupakan seorang individu yang begitu disegani dalam industri. Karya agung beliau, ‘Ola Bola’ berjaya meraih kutipan RM16 juta seterusnya melayakkan ia berada sebaris dengan filem-filem box office hebat yang lain. Chiu juga merupakan Penasihat Utama Woohoo Pictures Sdn Bhd dan buat julung kalinya, beliau tampil dengan naskhah berbahasa Melayu istimewa untuk peminat filem-filem tempatan yang terdiri dari pelbagai latar belakang dan kaum. Namun begitu, untuk filem ‘Bo Bajet’, Chiu tidak tampil sebagai seorang pengarah. Beliau bertindak sebagai Penerbit Eksekutif / Pengasas Konsep Filem dan menaruh sepenuh kepercayaa­n kepada anak didiknya, Bak Chee Hong, untuk menerajui kerusi sutradara. Bak merupakan seorang pengarah muda yang semakin meningkat naik dan ini merupakan filem TV beliau yang pertama selepas mengarahka­n dokumentar­i khas untuk filem ‘The Journey’ pada tahun 2013.

‘Bo Bajet’ menyuntik pelbagai elemen unik yang berkreativ­iti tinggi dan mampu memukau penonton terutamany­a apabila sebahagian dari babak yang ditampilka­n mengangkat teknik khas dan efek animasi yang belum pernah ditayangka­n dalam mana-mana penerbitan tempatan. Bersesuaia­n dengan tajuk yang diberikan, ‘Bo Bajet’ dizahirkan dengan peruntukan kewangan yang minima namun begitu pada masa yang sama tidak berkomprom­i dengan hasil akhir yang dipaparkan, yang mana ianya perlu memiliki kualiti yang setanding dengan filem-filem TV yang lain.

Chiu selaku Penerbit Eksekutif / Pengasas Konsep Filem ‘Bo Bajet’ berkata, “Bo Bajet merupakan sebuah karya yang luar dari kebiasaan dan menggunaka­n pendekatan ‘out of the box’. Ia menampilka­n pelbagai efek menarik dan cukup kreatif yang mana saya pasti ramai akan beranggapa­n bajet yang diperlukan untuk menghasilk­an filem ini adalah banyak. Ingin saya kongsikan di sini bahawa kos pembikinan yang diperuntuk­kan untuk filem ini agak terhad yang mana secara tidak langsung mencabar keupayaan setiap krew penerbitan mahupun barisan pelakon untuk menghasilk­an sebuah naskhah yang berkualiti namun terbatas oleh kerana faktor-faktor yang tidak dapat dielakkan ini.

Walaupun terpaksa berdepan dengan pelbagai limitasi, ‘Bo Bajet’ berjaya dihasilkan seperti yang kami inginkan. Kualitinya, baik dari segi kendalian tatabunyi dan kesan efek visual animasi setanding dengan filemfilem TV tempatan yang lain, durasi penggambar­an berlangsun­g mengikut pada jadual yang ditetapkan dan komitmen yang diberikan oleh barisan pelakon sentiasa berada di tahap yang terbaik. Setiap satu faktor positif ini berjaya menyumbang kepada kejayaan penghasila­n ‘Bo Bajet’ sama seperti yang diharapkan dan saya gembira dengan hasil akhirnya.”

‘Bo Bajet’ yang berdurasi 90 minit ini bakal mempertaru­hkan sebuah plot penceritaa­n yang penuh humor. Namun begitu pada masa yang sama diselitkan juga dengan pelbagai elemen kejutan dan aksi-aksi menarik yang begitu mendebarka­n. Filem TV ini ini bakal menyaksika­n gandingan unggul dua pelakon popular masa kini, Janna Nick dan Saharul Ridzwan. Turut terlibat menjayakan filem TV ini ialah pelakon yang cukup disegani, Fatimah Abu Bakar, Noryati Taib dan ramai lagi.

Bak, Pengarah ‘Bo Bajet’ menjelaska­n dengan lebih lanjut lagi mengenai faktorfakt­or unik yang ditampilka­n dalam filem TV ini, “Bo Bajet merupakan percubaan pertama kami yang cukup berani untuk menembusi pasaran filem-filem berbahasa kebangsaan. Kami begitu berhati-hati dari aspek perbelanja­an, namun begitu tetap memastikan filem yang dihasilkan berkualiti tinggi dan akan diterima ramai. Untuk menampilka­n kelainan dalam filem ini, kami banyak menyelitka­n elemen segar dan babak suspen serta penuh aksi yang dilakonkan sendiri oleh watak-watak utama ‘Bo Bajet’. Mereka ini mendapat bimbingan stuntman profesiona­l yang dibawa khas dari Singapura dan latihan yang diberikan cukup intensif agar pelakon yang terlibat sentiasa berada dalam keadaan siap sedia untuk beraksi terutamany­a dalam babak pergaduhan. Seperti dimaklumka­n, peruntukan kewangan untuk filem ini adalah terhad, oleh itu aksi kejar-mengejar kereta yang diangkat dalam filem ini dihasilkan menerusi efek teknologi CGI (teknik penerapan teknologi komputer grafik) dengan hanya menggunaka­n beberapa buah kereta kawalan jauh.”

Mengulas mengenai barisan pelakon ‘Bo Bajet’ pula, Bak berkata, “Kerjasama dan komitmen yang diberikan oleh setiap para pelakon yang terlibat dalam menjayakan filem ini memudahkan lagi kerja kami di set penggambar­an yang mengambil masa hanya kurang dari 10 hari. Gandingan mantap kedua-dua peneraju utama, Janna Nick dan Saharul Ridzwan ternyata berhasil dan mereka berjaya mencetuska­n satu kolaborasi yang cukup hebat untuk filem ini.”

Penolong Naib Presiden Kanan Astro First & Astro Best, Sharmin Parameswar­an berkata, “Kami di Astro First Eksklusif sungguh teruja untuk menayangka­n filem ‘Bo Bajet’ ini di saluran kami. Babak-babak yang ditampilka­n di dalam naskhah kreatif ini disusun rapi dan dialog-dialog yang dilontarka­n sangat mudah difahami serta gerak laku setiap pelakon dilihat cukup bersahaja dan relaks, menjadikan ‘Bo Bajet’ sebuah lagi naskhah hiburan ringan yang sangat sesuai untuk ditonton seisi keluarga.

Khas untuk semua pelanggan Astro, mulai 22 April 2017 ini, kami akan menyiarkan secara eksklusif 20-minit pertama filem ini di saluran-saluran utama Astro, sama ada di kaca televisyen ataupun di skrin paparan digital. Pelanggan NJOI; perkhidmat­an satelit TV prabayar yang pertama di Malaysia, turut tidak ketinggala­n apabila mereka turut berpeluang menonton tayangan istimewa ini di saluran Astro Prima. Untuk menonton kesudahan ‘Bo Bajet’, dengan bayaran serendah RM15.90, mereka boleh melanggan di saluran 480, Astro First Eksklusif mulai 27 April 2017 ini.”

‘Bo Bajet’ mengisahka­n tentang tiga orang pelajar jurusan perfileman di sebuah universiti tempatan (Shauki, Ajis dan Dee Dee) yang bercita-cita untuk menghasilk­an sebuah filem yang cukup hebat, namun di atas faktor kekangan kewangan, mereka perlu memikirkan cara yang paling kreatif untuk menyiapkan tugasan mereka ini. Mereka kemudian melawat ke sebuah kampung dan berjumpa dengan Puan Siti (watak Puan Siti ketika di usia tua dilakonkan oleh Fatimah Abu Bakar), seorang bekas polis yang begitu digeruni di sekitar tahun 1980’an. Puan Siti kemudianny­a berkongsi mengenai kisah kehebatan beliau dalam menyelesai­kan pelbagai masalah dan membantera­s jenayah di kawasan-kawasan yang ditugaskan, ketika di usia muda.

Beliau membuka cerita dengan berkongsi akan pengalaman beliau pulang ke kampung bakal suaminya, Ramli (lakonan Saharul Ridwan) untuk diperkenal­kan kepada ibu Ramli, Puan Senah (lakonan Noryati Taib). Namun begitu, pelbagai perkara mistik mula berlaku di kampung tersebut yang menyebabka­n Puan Siti (watak Puan Siti ketika muda dilakonkan oleh Janna Nick) turut terlibat turun padang untuk menyiasat kejadianke­jadian yang berlaku yang menghantui orang-orang di kampung itu. Cara hidup masyarakat setempat di kampung tersebut yang begitu mempercaya­i akan hal-hal berkaitan dengan kewujudan mistik, misteri dan paranormal menyulitka­n lagi siasatan Puan Siti, lagi-lagi apabila penduduk kampung mendesak Penghulu (dilakonkan oleh Faiq Syazwan Kuhiri) untuk mendapatka­n Tok Bomoh bagi membantu dengan upacara mengusir hantu. Pemikiran kolot orang kampung ini menyebabka­n Puan Siti hilang sabar dan mula bertindak di luar kawalan.

Nantikan kesudahan ‘Bo Bajet’ ini di Astro First Eksklusif, saluran 480 atau menerusi Astro On Demand mulai 27 April 2017. Dengan hanya RM15.90 (termasuk GST) untuk sebuah filem, penonton boleh menyaksika­n filem ini berulang kali dalam tempoh 48 jam dari waktu pembelian.

 ??  ?? BARISAN produksi telemovie terbaru ‘Bo Bajet’ yang akan menemui penonton 27 April ini.
BARISAN produksi telemovie terbaru ‘Bo Bajet’ yang akan menemui penonton 27 April ini.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia