Utusan Borneo (Sabah)

Rosnah setuju cadangan wujud semula sekolah k’jaan aliran Inggeris

-

TIMBALAN Menteri Kerja Raya, Datuk Rosnah Abdul Rashid Shirlin bersetuju dengan cadangan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Abdul Rahman Dahlan baru-baru ini supaya diwujudkan semula sekolah kerajaan aliran Inggeris di negeri ini.

Menurutnya, beliau antara yang pernah menikmati dasar itu dahulu secara peribadi menyokong penuh cadangan berkenaan dilaksanak­an di negeri ini.

“Cuma pada saya apa yang penting adalah dasar itu boleh diterima, dibincang lanjut bersama pihak berkepenti­ngan seperti warga pendidik dan paling utama pandangan warga belia mengenai dasar ini,” katanya ditemui media di Kejohanan Ragbi Papar 7S Challenge Piala First Mayor di Padang Pekan Papar pada Ahad.

Rosnah berkata cadangan itu mampu membawa pelajar di negeri ini bersaing secara cemerlang di peringkat global.

“Namun yang kita perlu lihat dari segi pelaksanaa­n, contohnya mungkin kerajaan menimbang mewujudkan sekolah-sekolah seperti Maktab Rendah Sains Mara (MRSM) yang merupakan sekolah elit, yang mengutamak­an subjek Sains.

“Dan kita boleh melihat ini (dasar) mungkin menjadi sebagai salah satu keperluan untuk mewujudkan sekolah elit yang turut mementingk­an medium bahasa Inggeris sebagai perintis,” katanya.

Sehubungan itu, Rosnah yang juga Ahli Parlimen Papar turut mencadangk­an agar satu jawatankua­sa ditubuhkan untuk menilai dan membincang­kan perkara itu dengan lebih lanjut bersama pihak tertentu agar ia dapat direalisas­ikan.

Beliau berkatacad­angan itu baik untuk dilaksana dan pada masa sama perlu mendapat sokongan warga pendidik serta pihak berkepenti­ngan agar ia memberi menfaat kepada pelajar, belia dan generasi akan datang yang menjadi tonggak negara nanti.

 ??  ?? ROSNAH ( kanan) bersama Presiden Persatuan Ragbi Papar, DatukGhani Abdul Rashid(dua kiri) ketika sidang media di Padang Pekan Papar pada Ahad.
ROSNAH ( kanan) bersama Presiden Persatuan Ragbi Papar, DatukGhani Abdul Rashid(dua kiri) ketika sidang media di Padang Pekan Papar pada Ahad.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia