Utusan Borneo (Sabah)

Puisi Minggu Ini

-

PUISI INDAH BUAT GURU Engkau bagai pelita hati Menyuluh kegelapan Tercorak sutera putih halus terkibar Ku lakarkan segunung ilmu didada Engkau pembimbing kasih sejati Melahirkan insan bijak bistari Pengorbana­n demi pengorbana­n Tak pernah jemu, tak pernah mengeluh Walau dicemuh, walau dihina Namun engkau tetap bersinar Menerangi sekeliling­mu Ketenangan, ketabahan melambangk­an Kesucian hati nuranimu Demikian jasamu terlalu tinggi Tak mampu dibayar berjuta upah… Engkaulah sahabat,abang, kakak, ayah dan ibu tika bersama di alam persekolah­an saat bergelar seorang pelajar engkau pendidik yang dedikasi itulah engkau Guruku tercinta… Karya SANISAH SA Kg Napong 1, Ranau SANISAH SA atau nama sebenarnya Salwah Aramat adalah bakat baru dalam dunia penulisan. Penulis Kelahiran Ranau pada 26 Mac 1974 ini meminati bidang penulisan puisi dan cerpen.Beberapa karyanya pernah tersiar di Utusan Borneo. Kini menetap di Kampung Napong 1, Ranau Sabah.

RESAH

Sesekali, Inginku bawa hati berlari Bukan kerana tak sanggup diuji Aku sekadar mencari diri sendiri Yang tiada kedamaian hati… Apabila ku pandang redupan senja Menambahka­n lagi keresahan hati Mengapa ini terjadi…? Kepada siapa untukku mengadu… Tuhan, Hanya engkau yang mendengar Setiap resah yang berlegar Mengincang jiwa tanpa sedar… Aku hanya insan yang lemah Kepadamu jua aku berserah Moga hadir kedamaian abadi Yang selama ini kucari… Karya SANISAH SA Kg. Napong 1, Ranau.

RESAH

Sesekali, Inginku bawa hati berlari Bukan kerana tak sanggup diuji Aku sekadar mencari diri sendiri Yang tiada kedamaian hati Apabila ku pandang redupan senja Menambahka­n lagi keresahan hati Mengapa ini terjadi...? Kepada siapa untukku mengadu Tuhan, Hanya engkau yang mendengar Setiap resah yang berlegar Mengincang jiwa tanpa sedar Aku hanya insan yang lemah Kepadamu jua aku berserah Moga hadir kedamaian abadi Yang selama ini ku cari Karya, SANISAH SA Kg. Napong 1, Ranau.

MINTA PUJI

Tika di atas apa maknanya? Tiba di bawah apa maksudnya? Unjuklah demi barakah Sambutlah jangan sarakah Pantang meminta Lantang menyapa Meminta ada syaratnya Menyapa apa buktinya Syaratnya bukan kerjanya Tapi ..... hasil jayanya? !!!! Luluskanla­h mintanya dengan fakta Tangguhkan pintanya sambil menitip puji dan puja. Agar semangatny­a menjadi waja Kerana naluri manusia #Dipuji-teruja dik suka #Dikeji-teruji dik duka Karya, AL HAJ

KURANG AJAR?

2 patah kata saja simbolikny­a seluruh alam fana. Bukankah PENTADBIR ALAM buana Berfirman dlm kitab. Yang menatap Berdetub detab Ulitlah sejarah Serba dua-rentetan legasi Adam dan Hawa. Tak terpermana­i momentumny­a kecuali yang ESA.

Mun tidak .... Tiadalah wujud contra dunia Melainkan PRO belaka. Pro dan contra pelengkap sebuah dialog aksi reaksi Pro menerobos sensasi positif. Itulah kurang ajar yang humble Kiranya Contra menungkah arus emosi Tanpa integriti dan kredibilit­i Itulah kurang ajar first degree menghakis nilai harga diri personalit­i Risikonya konfrontas­i bisa terjadi?!?? Bila manusia jadi kurang ajar Pada tahap agregat Kelas A (Syabas dan tahniah petanda positif) Tapi...jika B...gred inilah bakal mengonari situasi yang bisa menduri Sensasinya teramat bisa. Kita boleh saja jadi kurang ajar gred A Impaknya kolaborasi bakal terukir. Kerna...kita minat belajar, mengajar dan mengejar target yang akhir. Kalau tahap B. Semuanya akan mangkir dan mungkir. Simbolikny­a sudah cukup siratsurat­nya A adalah Aspirasi Akal daripada Allah B sinonim dengan Bodoh Bebal Bahalol Bongkak Bedebah Biadab Batil Bengang Bacul Benci Buncit Boroi etc Elemen dan anasir inilah mengobses Kurang Ajar gred B Pohon mempelam buah binjai

Mun faham wahhh bisai Pohon Meranti pokok bunzai Mun marati kok bisai Mun inda faham kusut masai Biartah bausai kot kot masalah selesai Aman dan damai. Karya, AL HAJ 2017 AL HAJ adalah nama pena Abd.Aziz Haji Ladzim. Beliau meminati penulisan puisi dan rencana. Pesara guru ini aktif dalam kegiatan sosial. Kini menetap di Weston.Seorang guru yang berpengala­man dan pernah bertugas di beberapa daerah di negeri ini.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia