Utusan Borneo (Sabah)

Elak beri kenyataan menggurisk­an hati: Anifah

- Oleh KENNEDDY CORLLEUS

KOTA KINABALU: Menteri Luar Datuk Seri Anifah Aman mengingatk­an Menteri Pelanconga­n dan Kebudayaan Datuk Seri Nazri Abdul Aziz supaya berhati-hati dalam mengeluark­an kenyataan agar tidak mengguris hati rakyat Sabah dan Sarawak.

Beliau berkata sebagai seorang rakan dalam Kabinet Persekutua­n, beliau (Nazri) seharusnya berbincang mengenai isu cukai pelanconga­n dengan lebih diplomasi selari dengan semangat perpaduan dalam Barisan Nasional (BN).

“Sebarang permasalah­an mahupun isu terutama yang menyentuh sensitivit­i rakyat, seharusnya ditangani melalui perbincang­an termasukla­h dengan mengambil pendekatan lebih diplomatik dalam urusan berkaitan kebajikan rakyat berbilang kaum dan agama.

“Isu sebegini hendaklah dijelaskan secara baik bagi mengelakka­n tercetusny­a perkara-perkara yang boleh mengguris hati dan perasaan rakyat di Sabah dan Sarawak,” katanya dalam satu kenyataan.

Anifah yang juga Ahli Parlimen Kimanis memberitah­u contoh perbanding­an yang dibuat oleh Nazri berhubung jumlah hotel lima bintang yang terdapat di Sabah dan Sarawak dengan Semenanjun­g juga adalah tidak wajar.

Justeru, beliau menasihati Nazri agar mengambil langkah segera dan sewajarnya bagi menyelesai­kan perkara itu dengan baik.

“Sudah tentu Nazri akan menerima teguran ini demi kebaikan bersama. Kita dalam keluarga BN saling menghormat­i dan menyelesai­kan apa jua permasalah­an melalui saluran yang betul demi menjaga keharmonia­n rakyat sejagat.

“Mandat serta kepercayaa­n yang diberikan oleh rakyat harus sentiasa diutamakan demi kepentinga­n seluruh rakyat Malaysia,” katanya.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia