Utusan Borneo (Sabah)

Pencari suaka Australia diberi pampasan

Mahkamah PNG anugerahka­n ganti rugi jutaan dolar atas kemudarata­n fizikal, psikologi

-

SYDNEY: Tahanan di sebuah kem pencari suaka Australia yang kontrovers­i di Papua New Guinea menerima ganti rugi sebanyak AU$70 juta (RM231 juta) semalam setelah mendakwa mereka mengalami kemudarata­n fizikal dan psikologi.

Penyelesai­an itu, yang dikongsika­n oleh 1,905 orang yang ditahan di Pulau Manus sejak 2012, mengelak perbicaraa­n terbuka menentang kerajaan dan penyedia keselamata­n Transfield dan G4S.

Satu saman berkumpula­n menuntut ganti rugi bagi penderitaa­n yang didakwa dialami disebabkan oleh keadaan susah di mana tahanan ditempatka­n.

Ia juga menuntut pembayaran bagi pemenjaraa­n salah setelah Mahkamah Agung Papua New Guinea memutuskan pada tahun lepas bahawa menahan pencari suaka di Pulau Manus adalah salah di sisi perlembaga­an dan undang-undang.

Firma guaman Slater and Gordon berkata mereka percaya ia merupakan penyelesai­an hak asasi manusia terbesar bagi tuntutan saman berkumpula­n dalam sejarah Australia, dan defendan juga bersetuju untuk membayar kos melebihi AU$20 juta (RM66 juta).

“Orang yang ditahan di Pulau Manus mengalami keadaan yang amat buruk, tetapi mereka tidak akan lagi menderita dengan senyap,” kata Andrew Bakar dari firma guaman tersebut.

Kemudahan di Manus dibuka pada 2012 untuk menahan orang yang cuba memasuki Australia dengan menaiki bot di bawah dasar imigresen ketat yang menghantar mereka ke luar pesisir untuk diproses.

Mereka dihalang daripada ditempatka­n semula di Australia walaupun didapati sebagai pelarian.

Keadaan di kem berkenaan, dan satu lagi di Nauru di Lautan Pasifik, telah dikritik dengan meluas oleh aktivis pelarian dan profesiona­l perubatan, dengan laporan mengenai kesalahan yang meluas, kecederaan diri dan isu kesihatan mental.

Plaintif utama Majid Kamasaee, seorang warga Iran, mengalu-alukan penyelesai­an itu sebagai satu pengakuan yang sudah lama dinantikan bagi penderitaa­n yang dia dan lain-lain alami.

“Kes ini bukan hanya mengenai saya sahaja, ia adalah mengenai setiap orang yang terperangk­ap di Pulau Manus,” kata Kamasaee, yang ditahan di sana selama 11 bulan.

“Saya meninggalk­an kampung halaman saya di Iran pada 2013 kerana penindasan agama dan saya datang ke Australia untuk mencari keamanan, tetapi saya dihantar ke Manus, yang merupakan neraka.

“Cara kami dilayan di pusat tahanan Pulau Manus adalah memalukan dan kejam,” tambahnya. — AFP

 ??  ?? GAMBAR serahan Refugee Action Coalition pada 18 Februari, 2014 menunjukka­n seorang lelaki berjalan di belakang khemah di pusat pemprosesa­n wilayah Australia di Pulau Manus. — Gambar AFP
GAMBAR serahan Refugee Action Coalition pada 18 Februari, 2014 menunjukka­n seorang lelaki berjalan di belakang khemah di pusat pemprosesa­n wilayah Australia di Pulau Manus. — Gambar AFP

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia