Utusan Borneo (Sabah)

SPRM DEDAH TIGA ADUAN

Terima rasuah daripada kontraktor, beri kontrak kepada anggota keluarga terdekat dan buat tuntutan palsu

-

KOTA KINABALU: Suruhanjay­a Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Sabah mendedahka­n tiga kesalahan rasuah yang sering dilaporkan kepadanya melibatkan warga pendidikan di Sabah khususnya pengetua dan guru besar sekolah.

Timbalan Pengarah (Operasi) SPRM Negeri Karunanith­y Y. Subbiah berkata aduan itu melibatkan penerimaan rasuah daripada pembekal atau kontraktor, salah guna kedudukan dengan memberikan kontrak kepada anggota keluarga terdekat dan membuat tuntutan palsu bagi kerja pembekalan yang tidak dilaksanak­an sepenuhnya.

“Saya menyeru semua pentadbir sekolah agar memandang serius perkara ini dan meminta supaya tidak terlibat dengan perbuatan sedemikian,” katanya pada majlis menandatan­gani Ikrar Bebas Rasuah (IBR) Jabatan Pendidikan Negeri Sabah (JPNS) di sini, kelmarin.

Karunanith­y juga berharap ikrar yang ditandatan­gani itu dihayati sepenuhnya oleh warga JPNS dan bertindak membebaska­n diri daripada amalan rasuah dan penyalahgu­naan kuasa.

Pengarah Pendidikan Negeri Datuk Maimunah Suhaibul berkata seramai 36 pegawai pengurusan tertinggi JPNS menandatan­gani IBR manakala warga Pejabat Pendidikan dan pengurusan sekolah di peringkat daerah bakal berbuat demikian dalam masa terdekat.

“JPNS berharap semua pegawai dapat menjalanka­n tugas dengan penuh integriti dan akauntabil­iti dan juga ketelusan serta bebas daripada sebarang penyalahgu­naan kuasa dan jenayah rasuah,” katanya. -Bernama

 ??  ?? MAIMUNAH (tengah) menyerahka­n borang ikrar bebas rasuah kepada Karunanith­y (kanan) pada Majlis Ikrar Bebas Rasuah Peringkat Jabatan Pendidikan Negeri Sabah di Wisma Pendidikan Kota Kinabalu kelmarin. GambarBern­ama
MAIMUNAH (tengah) menyerahka­n borang ikrar bebas rasuah kepada Karunanith­y (kanan) pada Majlis Ikrar Bebas Rasuah Peringkat Jabatan Pendidikan Negeri Sabah di Wisma Pendidikan Kota Kinabalu kelmarin. GambarBern­ama

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia